|
råse-marie
21-04-2005, 06:20
Finns det någon som bor i närheten av Västerås och vill och har möjlighet att skänka lite saker till "min Familj " som jag är kontaktperson till ? Dom har nu 4 barn ( Där den äldsta är 4 år ) Som ni förstår kan jag inte gå in på detaljer här utan bara säga att det saknas MYCKET !!!! Och dom får INTE hjälp med det !!!! Fråga gärna om ni funderar på något så ska jag se om jag kan förklara. Här är en lista på vad familjen behöver Skötbord ( litet ) 2 sängar 80 - 90 breda + madrasser Någon slags hylla Låg till barnens rum . Sängkläder kuddar +Täcken Tvillingvagn Har du annat som du vill bli av med eller tänkt att kasta fråga gärna mig först . ´Funderar du på något så mejla gärna mig ! Det här är världens ( enligt mig gullligaste familj  ) Tänkte sätta in en annons på blocket oxå få se om det kan bli något napp...... hoppas Det är en liten chansning
Yin o Yang
21-04-2005, 07:43
Hur nära Västerås måste det vara? Skulle nog kunna bistå med lite påslakan, frottéhandukar  . Inga stora mängder, men många bäckar små.
Helen B
21-04-2005, 07:49
Nu bor jag i Stockholm, västra, men har handdukar, lite sängkläder, barnkläder och en del vuxenjackor. Har du vägarna förbi så får du gärna komma och hämta. Säg till så gör jag i ordning en låda.
Har pm:at dig. Behövs nåt mer?
farbror B
21-04-2005, 09:25
Har en påse kramdjur över, som inte kom med till Thailand förut..
Skötbord finns i Eskilstuna, ska bara rota fram det ur krypvinden. Skickar ett kort till dig när jag fått fram det.
/Smed
Åsa - Alingsås
21-04-2005, 12:37
Förlåt men var ligger Västerås? Ev. kanske jag kan hitta lite grejor som åkt upp på vinden. Vi har ju två små troll på 4 och 2,5, de växer ju ur saker rätt fort, plus att jag kanske kan rensa bland deras böcker o.dyl. om det skulle vara av intresse. Men vi bor ju i Alingsås. Vet inte hur stora avstånd det handlar om...
MVH, Åsa
CITAT (Åsa - Alingsås @ 21-04-2005, 13:37) Förlåt men var ligger Västerås? 33 mil bort för dig... Avståndstabell
Åsa - Alingsås
21-04-2005, 16:11
Oj då, det vart ju ganska långt...  Jag vet inte riktigt, jag skulle jättegärna hjälpa till (jag vet ju hur det är, usch) men vi är studenter och har nog inte råd att skicka grejorna. Skulle det vara så att du har vägarna förbi... MVH, Åsa
Icapika
22-04-2005, 08:10
Hade jag bott kvar i Uppsala så hade man säkert kunna hitta något... Men nu bor jag i Jönköping och det blir liiite långt  ... Härligt att se människor som ställer upp för andra som du gör  !!
Gossen Ruda
22-04-2005, 08:48
Hmmm. 4 barn på 4 år, vad sägs om en storpack kondomer eller p-piller också?
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2005, 09:48) Hmmm. 4 barn på 4 år, vad sägs om en storpack kondomer eller p-piller också? Härligt krass humor!!!! (Om man nu får lov att skoja i en säkert allvarlig situation!)
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2005, 09:48) Hmmm. 4 barn på 4 år, vad sägs om en storpack kondomer eller p-piller också? Det där var inte snällt sagt G R. Men i stort sätt har du rätt,4 barn på 4 år är väl heftigt,för en familj som inte har råd med så många barn. Som tur är finns det snälla människor som ställer upp och hjälper. Bravo Råse-Marie.
Gossen Ruda
22-04-2005, 09:22
Jo, ibland kan det verka styggt men sanningen är sån ibland. Jag undrar lite vad det är för familj och varför inte vi får reda på allt om familjen. Gömda flyktingar som skaffar många barn för att hoppas få stanna för det "är ju så synd om barnen"?
farbror B
22-04-2005, 09:25
Tycker nog,Ruda; att vi inte behöver veta något om dem. Om vår forumvän ber om hjälp för deras skull, så litar jag på henne.
Bettson
22-04-2005, 09:35
Jag bor bara tre mil bort .
SKulle bokhylla typ billy kunna passaa till barnens rum?
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2005, 10:22) Jo, ibland kan det verka styggt men sanningen är sån ibland. Jag undrar lite vad det är för familj och varför inte vi får reda på allt om familjen. Gömda flyktingar som skaffar många barn för att hoppas få stanna för det "är ju så synd om barnen"? Tanken slog mig också, det finns socialhjälp att få i alla kommuner och dom saker som råse-marie efterlyser är just sånt som sociala brukar prioritera att hjälpa till med. Om inte annat så får den socialbidragsberättigande hämta ut varor på affären mot uppvisande av ett papper från socialen.
netaave
22-04-2005, 10:25
CITAT (Reserv @ 22-04-2005, 10:37) CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2005, 10:22) Jo, ibland kan det verka styggt men sanningen är sån ibland. Jag undrar lite vad det är för familj och varför inte vi får reda på allt om familjen. Gömda flyktingar som skaffar många barn för att hoppas få stanna för det "är ju så synd om barnen"? Tanken slog mig också, det finns socialhjälp att få i alla kommuner och dom saker som råse-marie efterlyser är just sånt som sociala brukar prioritera att hjälpa till med. Om inte annat så får den socialbidragsberättigande hämta ut varor på affären mot uppvisande av ett papper från socialen. Ja jag skulle då hellre tigga ihop mina saker än att göra det!
netaave
22-04-2005, 10:28
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2005, 09:48) Hmmm. 4 barn på 4 år, vad sägs om en storpack kondomer eller p-piller också? Eller en Tv
Sulawesii
22-04-2005, 10:46
CITAT (Reserv @ 22-04-2005, 10:37) CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2005, 10:22) Jo, ibland kan det verka styggt men sanningen är sån ibland. Jag undrar lite vad det är för familj och varför inte vi får reda på allt om familjen. Gömda flyktingar som skaffar många barn för att hoppas få stanna för det "är ju så synd om barnen"? Tanken slog mig också, det finns socialhjälp att få i alla kommuner och dom saker som råse-marie efterlyser är just sånt som sociala brukar prioritera att hjälpa till med. Om inte annat så får den socialbidragsberättigande hämta ut varor på affären mot uppvisande av ett papper från socialen. Det behöver ju inte vara så att de bor i Sverige.
CITAT (Sulawesii @ 22-04-2005, 11:46) CITAT (Reserv @ 22-04-2005, 10:37) CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2005, 10:22) Jo, ibland kan det verka styggt men sanningen är sån ibland. Jag undrar lite vad det är för familj och varför inte vi får reda på allt om familjen. Gömda flyktingar som skaffar många barn för att hoppas få stanna för det "är ju så synd om barnen"? Tanken slog mig också, det finns socialhjälp att få i alla kommuner och dom saker som råse-marie efterlyser är just sånt som sociala brukar prioritera att hjälpa till med. Om inte annat så får den socialbidragsberättigande hämta ut varor på affären mot uppvisande av ett papper från socialen. Det behöver ju inte vara så att de bor i Sverige. Förmodligen så är det det dom gör, det är ganska dyrt och besvärligt att skicka sängar, hyllor och tvillingvagnar runt om i världen.
Sulawesii
22-04-2005, 10:55
Jag vet flera i min omgivning som åker iväg med insamlade grejor till Baltikum. Tar pengarna till det ur egen ficka.
CITAT (Reserv @ 22-04-2005, 10:37) Tanken slog mig också, det finns socialhjälp att få i alla kommuner och dom saker som råse-marie efterlyser är just sånt som sociala brukar prioritera att hjälpa till med. Om inte annat så får den socialbidragsberättigande hämta ut varor på affären mot uppvisande av ett papper från socialen. Råse-Marie kan ju inte lägga ut några detaljer om den här familjen så vi kan ju inte bara förutsätta att dom är berättigade till socialhjälp. Det finns ju folk i kris som inte är det av olika skäl. Jag kan ju inte heller berätta om nån annan än mej själv så här kommer att exempel på hur en familj med svenskt medborgarskap och utan sociala problem inte kunde få tillfällig hjälp. Jag var hemma med småbarn, min man studerade och vi råkade ut för en tillfällig ekonomisk kris och kunde inte få engångshjälp med mindre än att vi sålde vår bil. Det var en gammal Ford Sierra som vi kanske skulle fått ett par tre tusen för och det skulle med knapp nöd ha täckt den helt oförutsedda utgiften. Sen skulle vi stått utan bil och vi bor så att vi är beroende av en bil. Att sälja den var en praktisk omöjlighet - då skulle vi varit tvungna att flytta till en hyreslägenhet som soc skulle fått betala... Detta är ett bra tag sen... regler kan ha ändrats... ville bara peka på att det kanske inte alltid bara är att springa till Soc och "få det man pekar på"...
Sulawesii
22-04-2005, 11:09
Jag har också såna där tråkiga erfarenheter från socialen från förr. Dom verkar inte alltid så verklighetsförankrade.
Jag har själv suttit i den situationen att jag behövt engångshjälp, men därifrån till att behöva sängar, möbler och barnvagnar m.m. är det ju långt. Det låter inte som ett fall av engångsföreteelse tycker jag.
CITAT (Sulawesii @ 22-04-2005, 12:09) Jag har också såna där tråkiga erfarenheter från socialen från förr. Dom verkar inte alltid så verklighetsförankrade. Jag har vänner som råkat ut för liknande saker också. Sen måste jag ju i rättvisans namn tala om att jag känner folk som fått och får god och adekvat hjälp från soc också. Tyvärr kan det väl ibland kännas svårt att förstå på vissa grunder dom avslår eller bifaller ansökningarn om hjälp - en "icke insatt" som jag kan inte se skillnader som handläggarna ser och sen har som grund...
CITAT (Reserv @ 22-04-2005, 12:13) Jag har själv suttit i den situationen att jag behövt engångshjälp, men därifrån till att behöva sängar, möbler och barnvagnar m.m. är det ju långt. Det låter inte som ett fall av engångsföreteelse tycker jag. Jag varken menade eller påstod att "Råse-Maries familj" är i ett akut behov av engångshjälp. Ville med mitt svar bara peka på att det faktiskt finns folk som av olika skäl inte är berättigade till socialhjälp, men jag kan inte ta upp några andra än mej själv som exempel.
Sulawesii
22-04-2005, 11:24
Är man bara tillräckligt besvärlig, så går det mesta. Och vi som inte är såna har inte en chans.....
Åsa - Alingsås
22-04-2005, 16:06
Ruda, det är väldigt lätt att som vanlig Svensson sitta tryggt i sin villa och vara krass i sina omdömen om andra, utan att egentligen alls veta vad situationen handlar om. Min son (som jag älskar av hela mitt hjärta) kom till på precis det där sättet, vi hade inte råd med p-piller en månad, trodde att vi var försiktiga men jag blev gravid i alla fall. Shit happens. Ibland blir inte livet som man har planerat, och då är det tur att det finns människor med stora hjärtan som är villiga att hjälpa. Dessutom är alla barn oskyldiga, oavsett vilka deras föräldrar är eller har gjort. De har aldrig bett om att komma hit, det är allas vår skyldighet som vuxna människor att ta hand om barn så gott vi kan. Om jag kunde skulle jag hjälpa varenda barn i hela världen, oavsett om föräldrarna var mördare, flyktingar eller helt vanliga människor. En dag blir de vuxna och det som då har format dem är hur omvärlden har betett sig mot dem under deras uppväxttid, och då tycker i alla fall jag att det vore trevligt om de kunde se på världen med en känsla av glädje istället för bitterhet.
Jaja, det var väl mina två cent...
MVH, Åsa
Det kan ju vara så att det är en familj som ska leva skyddat, som är på flykt men inte undan myndigheterna utan nåt pucko som fått för sig att ha ihjäl dom el göra livet surt för dom. Det är inte alltid allting är så svart o vitt, snarare nån slags grå nyans. Skulel gärna ha skänkt nåt om jag bott närmare o inte behövde mitt skötbord själv i sommar. Hoppas det ordnar sig för dom!
ninnisky
22-04-2005, 19:29
råse-marie
23-04-2005, 05:30
Jag ska berätta lite mer om " min familj " Jo dom har ju 4 barn och det är just 4 år så graviditeterna är ju väldigt tätt !!!!! Hade mamman fått välja skulle dom inte ha så många barn men det hör till deras kultur att ha många barn så släkten har ju saker att säga till om oxå . Till saken hör att mamman är döv/stum , båda föräldrarna är analfabeter och har aldrig fått möjligheten att gå i skola. Mannen pratar dålig svenska ........ vill ofta verka som han förstår ( men gör det inte och det visar sig genom att det blir MYCKET missförstånd och folk tror dom är nonchalanta med tider odyl ) och som hans mamma sa till mig ---- Dom vill gärna träna på sveska men det är itne så många svenskar som pratar med dom ! träffar dom en svensk granne så säger dom hej och skyndar vidare !!!! Det är svårt att förstå för oss som har det med från barnsben ....att man inte kan klockan och inte ens förstår den , att man inte kan dagar och månader .......... hur det ser ut i magen när barn blir till ...hur mycket kostar det när man är ute och handlar ... När man aldrig har lärt sig det Att det bara är att gå till soc och FÅ SAKER !!!! är inte precis hur det funkar ....... Den som tror något annat har nog inte varit där ! Familjen bor i en liten 3:a dom har en tv men ingen radio eller annat ....dom har ingen dator .... eller tidingar ......... böcker ......' Det vore bättre att jag skrev vad dom har ....... en tv , en trasig våningsäng med en" soffmadrass " , en dubbelsäng ,en växa säng och en spjälsäng , telefon , plastväxter , 2 st träsoffor med dynor som är halv trasiga , EN liten bokhylle del där det står uppstoppade tomtar avGODIS PAPPER !!!!!!!!!!!!! i brist på annat blandat med lite påsksaker och jultomtar som barnen fått av mig ., mitt ett gammalt litet köksbord och 3 rangliga stolar som jag skulle slänga och 2 barnmatstolar , ett par tavlor som jag fått i en auktionslåda som jag skulle slänga ( men mamman såg det och tog dom ) . Har NI frågor så fråga gärna så ska jag försöka svara. Att vara med den här familjen ger MIG mycket visst kan det vara jobbigt men att dom är så gulliga uppväger allt
netaave
23-04-2005, 10:58
Har pm:at dig Råse-Marie
netaave
23-04-2005, 19:04
Jag tycker inte du behöver be om ursäkt Eko, det du skriver är mycket tänkvärt.
peterinas
23-04-2005, 19:11
synd man bor långt bort  annars packar jag kläder vissa gånger när jag har lust på en loppis som går till öststaterna 3 maj går det ett lass på 800 lådor mm . har även en bokhylla som skräpar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|