Full version: Dabo inneväxthus
Iza
Jag funderar på att köpa ett Dabo inneväxthus för 2600:-
Är det värt det?
Eller fungerar det lika bra med hyllor och lysrör?
pisanggoreng
Låter tämligen dyrt för en liten låda med lampa... tongue.gif
Iza
Det är det jag tycker också.
Däerför hade det varit roligt att få veta om den är så bra att det motiverar priset.
pisanggoreng
Mitt allmäna intryck är att saker som görs "speciellt" till växter och växtintresserade betingar ett betydligt mycket högre pris än "vanliga" saker med samma funktion.

Så kallade "speciella växtlampor" har ju visat sig vara lika bra/dåliga som "vanliga" lampor.

Men jag har ingen egen erfarenhet av det aktuella inneväxthuset. (Fast jag skulle råda att fixa ihop något eget!)
ThomasJ
Jag har ett Dabo stående hemma och jag tycker det funkar mycket bra. Visst kan man tycka det är dyrt, men om man köper två lysrörsramper så ligger de också på nästa samma pris. Willab har tex lysrör för 795 och 895kr.
Det man får med Dabo:t är ett slutet rum som är lätt att tex värma upp. Ljuset blir koncentrerat i "huset" och inte sprider sig runt.

Det är stabilt, gediget. Kan inte egentligen klaga på något.

Kan ta några bilder i kväll om det är något som vill se.

tillägg: Tex denna planteringspyramid från Willab kostar 2095Kr och det är ju rätt mycket också. smile.gif

/Thomas
pisanggoreng
Ja, Willab har också dyra lösningar... Och de verkar mest vara dyra för att de marknadsförs som "speciella" växttillbehör.

Jag tycker att Willabs pyramid också är onödigt dyr, faktiskt...

smile.gif
Inger GMT
Hej
Min första erfarenhet av att odla under belysning var just Dabo. Skulle inte vilja vara utan, det är perfekt. Ställer även sådder ovanpå på innan de kommit upp. Av värmen gror det extra snabbt.

Dabo gav sedan mersmak av växtbelysning så jag köpte en växtlampa från Willab. Året efter ännu en och i höstas en växtpyramid.
Hälsningar Inger

GMT trädgård
ThomasJ
CITAT (pisanggoreng @ 21-04-2005, 13:37)
Ja, Willab har också dyra lösningar... Och de verkar mest vara dyra för att de marknadsförs som "speciella" växttillbehör.

Jag tycker att Willabs pyramid också är onödigt dyr, faktiskt...

smile.gif

Så sant.. smile.gif

Jag menade som prisjämförelse så blir inte Dabo:t så dyrt. Sedan är det väldigt mycket pengar det håller jag också med om. smile.gif

Det funkar givetvis lika bra att bygga sig en egen låda av tex plywood och sätta lampor uppepå, då kommer man klart ner i kostnad.

Problemet jag känner är att man aldrig hittar de där riktigt billiga lysrörsramperna. sad.gif Inte ens IKEA har en billig, deras kostar väl 1200kr om jag inte missminner mig..

/Thomas
adrian
Här i örebro kan jag få tag i massor med billiga armaturer, jag har koll på det mesta, men problemet är ju att inte alla bor här... tongue.gif

Överskottcentraler m.m.. har ju massor med armaturer.
ThomasJ
CITAT (adrian @ 21-04-2005, 14:32)
Här i örebro kan jag få tag i massor med billiga armaturer, jag har koll på det mesta, men problemet är ju att inte alla bor här... tongue.gif

Överskottcentraler m.m.. har ju massor med armaturer.

biggrin.gif

Vilka priser ligger de på då?

/Thomas
Iza
Ja, frågan är ju vilket som är bäst.
Amarturer har jag, hyllor har jag, men jag behöver hjälp att sätta ihop det och det är svårt att få.
Så då tänkte jag att om jag ska få något innan jag blir för gammal för trädgård att köpa ett inneväxthus istället.
Det blir dyrt men då lär väl den som ska hjälpa mig kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon