Full version: Potatis
Cinafina
Jag är nybörjare på all slags odling och tänkte försöka mig på lite potatis. Har läst att man ska ha dem liggande ljust i ett par veckor innan man sätter dem för att det ska bildas groddar men nu har de legat i nästan två veckor i ett ljust fönster utan att någonting hänt. Är det normalt?
Sorten är Mandel, Weibulls sättpotatis.
/Cina
harald
jag köpte också weibulls mandelpotatis, och de gror väldigt dåligt. efter ca 4 veckor är groddarna på dem väldigt små och bara ett par-tre millimeter långa, och på de andra sorterna jag köpte är de drygt en centimeter och mycket kraftigare.. jag vet dock inte vad det kan bero på..

/harald
Pirum
Jag har inte odlat mandel, inbillar mig att de inte blir så bra i min zon, men prova att lägg några av dem lite varmare och aningen mörkare. Om detta "hjälper" flytta över resten av mandlarna dit också.

Tillägg : egentligen ska man förgro vid dagsljus, för att få kraftigare groddar. Jag har dock skrämt igång trilskna potäter genom att lägga dem i pannrummet ett par dagar...vet inte om det är så bra, men det har funkat för mig. smile.gif
Betty
Hej och välkommen hit till vårt trevliga forum! smile.gif
Man börjar förgro potatisen ca sex veckor innan man ska sätta dem. Välj en ljus och gärna sval plats (10 - 20°). Man kan även sätta dem i lite jord så får de rötter också före sättningen och du får ännu tidigare potatis.

Mandelpotatis funkar bäst i Norrland! Tror ni har för lite ljus där söderöver... wink.gif
KURT
CITAT (Betty @ 21-04-2005, 11:57)
Hej och välkommen hit till vårt trevliga forum! smile.gif
Man börjar förgro potatisen ca sex veckor innan man ska sätta dem. Välj en ljus och gärna sval plats (10 - 20°). Man kan även sätta dem i lite jord så får de rötter också före sättningen och du får ännu tidigare potatis.

Mandelpotatis funkar bäst i Norrland! Tror ni har för lite ljus där söderöver... wink.gif

Så ett par lysrör i potatislandet skulle kunna förbättra smaken?
Betty
CITAT (KURT @ 21-04-2005, 12:22)
Så ett par lysrör i potatislandet skulle kunna förbättra smaken?

Nej tyvärr Kurt, jag tror inte det duger med mindre än äkta norrlänsk midnattssol! laugh.gif tongue.gif

Häpp! ohmy.gif Efter en stunds googlande hittade jag både gotlänsk och fransk! mandelpotatis! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon