Full version: Klematis
Åsa - Alingsås
Hej!
Förra sommaren klippte jag ner en klematis helt och hållet (har ingen aning om vilken sort, ngt vedartat, den blommade aldrig förra året) eftersom jag inte riktigt visste vad jag ville göra med den, förutom att den inte skulle vara kvar där. Nu tänker jag att jag kanske kan få den att klättra i vårt äppelträd, eftersom jag har läst om så många andra som har gjort detta. Hur nära trädet ska den sitta? Behöver man sätta ngt nät eller dyl runt trädet för den att klättra på?

MVH, Åsa!
kristerh
Den bör inte planteras direkt vid stammen utan kanske 25-30 cm ut,
om du vill att den ska ha något att klättra på direkt nere vid stammen tills den hittar grenar att klättra i kan du klä in stammen med grönt hönsnät, det har jag gjort och det syns knappt, perfekt för klematis att klättra i.
krister
Åsa - Alingsås
Tack för tipset, det låter jättebra! Då kanske dessutom mina katter låter bli att vässa klorna på det stackars trädet....

MVH, Åsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon