lyckero
Hej!
Köpte förra året en rödbladig Lysimachia. Har slarvat bort skylten, och undrar om det är någon som kan hjälpa mig med sortnamnet. Hittar inget på nätet. Den har spridit sig en hel del, och jag har tagit upp en del småplantor, så att den inte tar över alltihop. Köpte samtidigt en vitbrokig variant av Lysimachian, men den är inte lika invasiv, även om den också har spridit sig.
Lyckero
Ewa L
Jag har en rödbladig Praktlysing och den heter:

Lysimachia punctata 'Alexander'

Jag har köpt den som "brokbladig", men den har som sagt röda blad. sad.gif
Tesa
Jag har en guldlysing som heter Lysimachia ciliata "Firecrackwer"...den e rödbladig...
Maggan H
Kanske är det Guldlysing du söker, Lysimachia ciliata´Firecracker?

lyckero
Det låter som om det skulle vara en Firecracker!
Tack så mycket för hjälpen, och för den fina bilden.
Lyckero biggrin.gif
Maggan H
Visst är den ljuvlig? Och så tacksam, min blommade större delen av sommaren, regnet till trots, och jag har den i en kruka på norrsidan, den får bara kvällssol.
Jejja
CITAT (Ewa L @ 21-04-2005, 12:24)

Ewa L,
Den vitbrokiga praktlysingen heter Lysimachia punctata 'Alexander', om din är rödbladig så är det inte Alexander du har, utan då har du fått en felmärkt planta.
Ewa L
CITAT (Jejja @ 21-04-2005, 23:41)
CITAT (Ewa L @ 21-04-2005, 12:24)

Ewa L,
Den vitbrokiga praktlysingen heter Lysimachia punctata 'Alexander', om din är rödbladig så är det inte Alexander du har, utan då har du fått en felmärkt planta.

Misstänkte nästan det. sad.gif
Men, man skall vara glad för vad man får! smile.gif
Alltid finns det en plats för varje växt. wub.gif Får väl bara märka om den efter att jag har dubbelkollat den.
Jejja
CITAT (Ewa L @ 22-04-2005, 10:26)
Men, man skall vara glad för vad man får! smile.gif

Visst ska man det! Och rödbladigt lät ju vackert, Maggans bild var jättefin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon