nejlika
Hej!
Jag skulle vilja ha så mycket info som möjligt om kakao, kanel och vanilj.
Var kan man köpa dom?
Kan de odlas inomhus?
Var trivs de?
hur ska de vinterförvaras?
Kan man få någon skörd?
Hur stora blir de?
KURT
Prova att låna Johan Lemtes bok "Kulturväxter i kruka". Men kanel och kakao är träd som vill ha tropisk värme. Vanilj är ju en orkidé. Vill man sedan kunna skörda kryddan/frukten så kan det bli ytterligare komplikationer, eftersom de ofta skall "efterbehandlas" på något sätt. Kakaofrön skall jäsas efter skörd och det skall även vaniljblommans frökapsel, för att det skall bildas smakämnen.
Christoffer
Botaniska trädgårdar har kakaoträd som blir väldigt stora, så det är ingen liten planta direkt, men de har sålts som sticklingar där för att ha som krukväxt. Tror dock inte att man får någon skörd av kakaon.
Frön till kakao ska man nog inte försöka att få tag i, för de måste
vara helfärska, vad jag fått veta här på odla.
Maria i Helsingborg
Du kan säkert hitta mycket här på ODLA om du gör en sökning.
Vanilj frågade jag själv om för ett tag sedan.....
Lötchey
Tja

Själv odlar jag både Kakao och Vanilj. Åtminstone Kakaoväxter är väldigt svåra att få tag på i Sverige, men vaniljorkidéer kan man nog komma över lite här o var även om det inte är så vanligt.
Båda kräver hög luftfuktighet och jämn hög temperatur, 25 är lagom skulle jag säga. Jag har mina tropiska plantor i vadrummet, där det är varmt hela tiden. Dessutom så sprayar jag dem hela tiden och håller luftfuktigheten.

Kakaoplantorna ska vara blöta i jorden hela tiden, men inte överdrivet.
Vaniljorkidén har jag experimenterat lite med, jag har den i en genomskinlig plastkruka med orkidejord(mkt bark) lite vanlig jord och nån slags mossa på smile.gif

Jag har nog ett antal bilder i mitt album, men de är rätt gamla nu. Får se till att lägga upp lite nya, säg till om ni har några fler frågor.
smajlizz
Jag frågade här på odla vart man kunde få tag i kakaofrön men fick svar från Sylvia tror jag att hon heter, att det typ inte gick att odla kakao hemma :-/
Lötchey
Nej i vanligt rumsklimat går det absolut inte. Kakaofrön är nog inte heller någon idé att försöka få tag på här i Sverige eftersom de måste vara absolut färska för att kunna gro. Jag tog ut fröna från frukten och planterade dem direkt efter. Bara en dag efter kan det vara för sent, såvida man inte förvarar de i något fuktigt.
Skrallet
Såg att man kunde beställa kakaofrukt här, vet inte riktigt i vilket skick de är men kanske skulle det gå att ta rätt på frön från den smile.gif

http://www.artflowers.se/frukt/kakaofrukt-3
Alexander-VG-zon3
CITAT (Skrallet @ 08-10-2013, 23:29) *
Såg att man kunde beställa kakaofrukt här, vet inte riktigt i vilket skick de är men kanske skulle det gå att ta rätt på frön från den smile.gif

http://www.artflowers.se/frukt/kakaofrukt-3

Välkommen till odla,, vet dock inte hur bra plastfrön gror ? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon