inglan
Vi kommer snart få nya grannar som ska inkörsväg bredvid vårat trädgårdsland, fick för mig att jag då vill hägna in landet åt vägen till. Jag vill ha något ätbart som inte brer ut sig och tar så mycket plats av grönsakslandet som inte är så stort. Tänkte på hallon, men kom på att de blir väl för höga och skuggar mina grönsaker för mycket. Finns det låga hallon, eller någon annan ide´? unsure.gif
Mottager tacksamt förslag!!! smile.gif
Hälsningar Inglan
solkatten
Bärbuskar som vinbär och krusbär, de blir inte så höga som hallon men brer ut sig.
Anna Maria
Förra året hade jag jordärtskockor mot vägen. De blir höga och skyddar bra. I år blir det en spalje mellan två bambupinnar och så störbönor på den. Man ska inte ha jordärtskockor på samma plats två år i rad.
Annars kan du sätta en dubbelrad med solrosor, det finns såna som blir som en häck.

Maria i Västerås
fruberglund
Jag ska ha Isop som häck, har sått och fått massvis med plantor. Men det är nog inte tillräckligt högt för dig.
Frida H
Jag har också en liten väg men jag vill inte ha något ätbart precis vid avgasrören, så jag har satt måbär runt mitt land. Den kan man tukta nästan som man vill. Min är smal o ska bli manshög så ingen kan titta in. Där kan jag sitta i mitt eget hemliga rum o mumsa o titta på blommor.
Eller skyla det som oftast syns på en när man är i landet...nämligen rumpan.
biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vill man inte bestämma sig i första taget för någon flerårig växt, kan man ju testa att köra ner en massa störar i önskad höjd och plantera klättrande ettåringar där. Måste det vara ätligt finns det ju en hel del olika slingrande bönor och ärtor.
inglan
Tack för alla tips, kanske ska fundera om vad gäller det ätbara. Men avgaserna är jag inte nämnvärt rädd för när det rör sig om en infart till bara ett hus. Ätbart var nog mest för att jag inte ville ta mer av mitt grönsaksland till bara nöje, utan ha nytta också!
Men jag ska nog lugna mig med att sätta någon perenn, det var bra, jag har lätt för att bli för impulsiv!!! wub.gif
Både ärtor och bönor vill jag ju ha och förresten lite blommor också inemellan..... nu blev det med ens svårare... huh.gif ....men tack för hjälp med tänket! smile.gif
Luktärtor kanske? Solrosor... eterneller sår jag ju alltid och lin........
Hmmmm...... ska nog fundera ut något till sådags, som skymmer det mesta av rumpan, åtminstone när det har vuxit upp! biggrin.gif
hälsningar inglan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon