Full version: Månadssmultron?
Icapika
Jag har blivit lite inspirerad av en på jobbet att odla månadssmultron tongue.gif. Jag har tänkt ha dem i en smultronkruka på balkongen wub.gif. Balkongen är inglasad och har kvällsol så det borde ju kunna gå bra tycker jag. Problemet är bara att jag har ingen aning om hur jag ska göra, har bara erfarenhet av att plantera blommor wacko.gif.
Så, är det någon som vet vad ska jag tänka på? Hur ska jag behandla dem osv.?
Lady Hamilton
wink.gif Hur menar du? Om du tänker sätta frön är det lite för sent...................
Det gör man i Jan-Feb.
Annars planterar man bara plantorna i krukor som vanligt o avhärdar dem på våren. De är väldigt köldtåliga, de är vinterhärdiga. Jag har haft mina i flera år ute.
Just nu har jag 50st på gång, det brukar vara popolärt bland bekanta att få plantor eftersom att de inte är revbildande. Men sköter du dina plantor rätt kan de bli ganska stora med tiden (kolla gärna i mitt album på min skottkärra)
Hälsningar Hamilton
160kvm stort hus
Hamilton!
Vilken underbar skottkärra!!

Men jag planterade smultron förra året i mars-april.
Lite sent kanske, men å andra sidan kunde jag äta smultron tills slutet av oktober...

Mvh G
Lady Hamilton
laugh.gif Ja visst är det underbara smultronsort!
Varje planta bara växer, blommar o ger bär hela sommaren.
Och sedan återkommer de varje år. Men jag tror att det rekommenderas att man skall byta ut plantorna efter några år. smile.gif
ifibi
Jag har köpt mina som färdiga plantor och sedan planterat om dem i en större kruka.

Det är ju ett alternativ om man inte har sått redan...
Fenja
Dela plantorna Hamilton, du behöver inte byta ut dem som man gör med jordgubbar! I fjol fick jag över 50 nya plantor.... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Icapika
CITAT (ifibi @ 21-04-2005, 18:10)
Jag har köpt mina som färdiga plantor och sedan planterat om dem i en större kruka.

Det är ju ett alternativ om man inte har sått redan...

Tack för det tipset! Vart har du köpt dem? Det finns ju två stora blomsteraffärer här, borde ju finnas där kan man tycka.
Lady Hamilton
CITAT (Fenja @ 21-04-2005, 18:20)
Dela plantorna Hamilton, du behöver inte byta ut dem som man gör med jordgubbar! .... rolleyes.gif
Mvh
Fenja

rolleyes.gif Jag tycker faktiskt att det är kul med en hel skottkärra full wub.gif

Förresten så blir det att jag sår frön varje år, för att det är så många som vill ha rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon