|
Finns det någon mer än jag här på forumet som täckodlar i trädgården? Det skulle vara intressant att diskutera metoder, olika material, fördelar och problem. /Aurora
Jag täckodlar jordgubbar och smultron mest, med tidningspapper och gräsklipp. Men om du söker på täckodling här på forumet så kan du kolla i gamla trådar och kanske få lite råd eller komma på nya frågor du kan ställa. Glöm inte att söka även längre tillbaka än 30 dagar så får du fler träffar. Mvh Fenja
Ingrid på Västkusten
22-04-2005, 07:29
Jag täckodlar med allt ifrån masonit till gräsklipp.
Jag täckodlar med klippet från gräsmattan och är mer än nöjd med resultatet! Mulle
Vad roligt, då är det ju några stycken! Jag började täckodla förra våren och resultatet blev enormt. När vi flyttade in (förra året på vintern) sa alla grannar att jorden är så dålig så det är ingen idé att du ens försöker (hård lerjord)  Så förra året fick jag grannarnas gräsklipp också, men i år får jag klara mig utan för nu har även de börjat täckodla Jag täcker med gräsklipp, örter och hö. Märkte på slutet av sommaren att det fanns massor med små sniglar utan hus i trädgården och jag är lite rädd för att de ska bli fler i år. Vi bor bredvid en stor äng och sniglarna kommer nog mycket därifrån. Dessutom har vi en sork som flyttat in i trädgården, den har inte ännu hittat till grönsakslandet men de senaste dagarna har det blivit 9 nya högar  Vi jobbar på att jaga ut den lille till ängen... Vi vill ju absolut inte ta livet av honom, bara köra iväg den. Hoppas vi lyckas. /Aurora
Ingrid på Västkusten
22-04-2005, 10:32
Den absolut största bonusen med täckning är faktiskt på hösten och över vintern. Först på med antingen löv elelr gräs och så masonitskiva på. Jorden har aldrig sett så fin ut på våren sedan. Jag har också tung lerjord - hade är nog ett bättre ord ;-)
Och så tillför jag stallgödsel varje år med. Sniglarna är värst ( mördarsnigelparadiset här) men jag ahr mkt grus RUNT mina upphöjda bäddar, så håller man dem stången. Kanske nått för anti-sorkodling med?
Hälsar Ingrid
Sorken förstår på grund av sitt ringa intellekt inte varför han inte får ta del av de godsaker som du odlar åt din familj. skrämseltaktiken fungerar därför inte särskilt bra. En bekant till mej gräver ner fisk och fiskräns gärna mört och nors. Detta tycker sorken är superäckligt och den håller sej därför borta. Om man håller med sorken, blir mitt förslag att skaffa en liten(stor) kissemiss som har aptit på dessa små gynnare.  Vad gäller sniglar så äter fåglar och igelkottar stora mängder av dessa, aliera dej med sniglarnas fiender så får du hjälp att på naturlig väg lindra problemen.
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 22-04-2005, 11:32) Den absolut största bonusen med täckning är faktiskt på hösten och över vintern. Först på med antingen löv elelr gräs och så masonitskiva på. Jorden har aldrig sett så fin ut på våren sedan. Jag har också tung lerjord - hade är nog ett bättre ord ;-)
Och så tillför jag stallgödsel varje år med. Sniglarna är värst ( mördarsnigelparadiset här) men jag ahr mkt grus RUNT mina upphöjda bäddar, så håller man dem stången. Kanske nått för anti-sorkodling med?
Hälsar Ingrid Glömde löven, det har jag också på på hösten. Hästgödsel borde jag också ha, framförallt eftersom jag har en egen häst... men jag glömde i höstas. Gruset som du beskriver. har du då grävt som en vallgrav runt landet och fyllt med grus? Låter som en spännande idé, vi har en stor hög med grus bakom huset som vi inte vet vad vi ska göra av. /Aurora
Ingrid på Västkusten
23-04-2005, 09:53
Hej hopp,
Jag odlar ju i upphöjda bäddar ( det var dte jag menade med antisorkodling) - och runtikring har jag gångar med vasst grus. Det förskräcker sniglarna lite grann - vassheten plus att det är soltorrt att glida över. Plocka måste man ändå - når de bädden gömmer de sig i kanten men en snabbrajd på kvällen så brukar man hitta dem. Inget som hindrar att Du tar hästgödsel nu - > lägg på hög, eller så vid nyanläggning ner i t ex pallkrage elle rannan ram, täck med 10-20 cm jord, vänta en vecka och så så eller plantera direkt i jordlagret. Ja - med FÄRSK hästgödsel :-) Jordlagret är som en barriär. Tänk det som en uppvärm jordkabel istället ;-)
Gruset är också en snygghetsfaktor....... och mkt bra t ex när det regnar. Det tillkom en dag när jag hade halkat illa i gyttjan vid en salladsskörd en sen kväll. Inga ben brutna men välan stukad fot och mkt muck under stövlarna.
Hälsar Ingrid
Lene i Fredrikstad (Norge)
23-04-2005, 11:01
Jeg har drevet med jordekke (mulching, täckodling) i mange, mange år - siden 80-tallet. Folk som går forbi, har sett litt rart på meg, men jeg har fortsatt. Før jeg fikk gressklipper med oppsamler tigget jeg gresset til naboen og de var bare glade for å bli bli kvitt det. Jeg elsker jord, lukta av jord, duften av muld full av mikroorganismer og liv og jeg bor på hard leirejord. Under mitt dekke av gressklipp myldrer det av metemark og mikroliv. Det er herlg. Jeg har ikke noe åpen svart jord på sommeren. Inntil rader med nysådde frø legger jeg en rad med gressavklipp, under busker, på bedene. På pryd-bed inntil gangveien langs hagen min legger jeg litt finkornet bark over gresssavklippet, så ser det penere ut for de som går forbi.
Jeg begynner på våren med noen få cm gressavklipp på den svarte jorda - for å sette igang prosessen til mikroorganismene, neste gang jeg har gressav klipp å legge på legger jeg på myyye - og så må jeg fylle på gjennom sommeren etterhvert som gressavklippet blir til jord.
Overtalte min nabo om å gjøre det samme - hun så jo at når hennes bed var hard, tørr, sprukken leire (som et uttørret elvefar) i mai, så var min jord (under dekket av gressavklipp) svart, nydelig, løs jord.
Susanne i Linköping
23-04-2005, 11:26
Ja, täckning med gräsklipp är smittsamt. De två stackars säsonger jag hade mitt lilla köksland var helt olika, första säsongen växte det bara hyfsat trots täckning och gödsling, andra säsongen hade jorden förbättrats enormt, det växte så det knakade och grannen började använda gräsklipp hon med. I år får någon annan njuta av min fina jord, för jag har flyttat. En intressant sak i sammanhanget är att en vietnames som odlade i samma område (små odlingslotter på gården mellan hyreshusen) fick väldigt fina resultat och alla undrade hur han gjorde, när de själva gödslade blev det inte alls lika bra. Han hade på Blåkorn och jag tror att det förvillade de andra, de såg aldrig hur han la på löv och gamla växtdelar på hösten så att de skulle förbättra jorden under vintern. Enbart blåkorn hjälpte inte.
mums_mums
23-04-2005, 17:31
Det låter ju jätte bra det här med gräsklipp på landet. Men hur mycket ska man lägga på? det får ju inte va för mycket, eller?
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2005, 17:40
Jag lägger på ca 2-4cm tjocka lager när gräsmattan klipps. Gräsklippet läggs mellan grönsakerna inte ända upp mot grönsakerna.
Frida H
23-04-2005, 18:46
CITAT (Fenja @ 21-04-2005, 18:28) Jag täckodlar jordgubbar och smultron mest, med tidningspapper och gräsklipp. Jag har använt gräs men gubbarna blir lätt mögliga då. De vill ligga lite torrare. (helst vill de väl ha halm)Kan man ha bara tidningar? Lägger du på dem hela eller river du söder dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|