Jillian
21-04-2005, 18:02
Jag oldar några olika basilika... har rödbladig, kanel och citron samt vanlig än så länge. Är det någon skillnad på deras krav på näring, vatten, solljus?
När brukar man kunna plantera ut dem?
Jag har alltid behandlat alla basilikasorter lika, och det har gått bra. Det viktigaste är att inte låta dem gå i blom och att toppa dem flitigt. Jag brukar helt enkelt alltid plocka en topp när jag skördar.
Förra året fick jag frostskador på basilikan i mitten av maj (jag bor i Stockholm). Sätt inte ut dem innan all risk för nattfrost är över.
Jillian
22-04-2005, 14:29
Varför skall man inte låta dem gå i blom?
Förra året hade vi en vanlig basilikaplanta utomhus. Bladen på den blev grövre och stelare än den imohus, varför blir det så? Kan man motverka det?
Åsa, mälardalen zon 2
22-04-2005, 14:34
När plantan går i blom satsar den på att bilda frön och inte nya blad, växten brukar ta näring ur de gamla bladen och ger till fröerna och då brukar bladen bli gula och ser gamla ut och trillar bort. Själv sår jag i omgångar för jag tycker de är snygga och bra i några månader och sedan när de vill gå upp i blom blir de så fula att jag slänger dem.
Angående hårdare blad, allt har att göra med klimatet. När det är mera varierat klimat som man har ute så blir ofta cellväggarna hårdare i växten vilket är bra för växten för hårdare blad är inte lika smakliga för insekter som lösa blad är. Inomhus har man mera jämnt klimat så man får en mera jämn tillväxt och ofta växer det något snabbare och cellväggarna blir lite lösare.
Dulcamara
23-04-2005, 23:00
Basilika trivs egentligen allra bäst i växthus eller ett inglasat uterum, där den får högre, jämnare värme och slipper blåst. Jag tycker bladen också blir bättre när de är litet tunnare. De basilikasorter jag fått att trivas bäst ute är: Kanelbasilika, klotbasilika och helig basilika.
Jag har frösått tre av vardera thai-, citron-, kanel- och vanlig basilika. Sedan ger jag bort en av varje, har en av varje inne för att skörda och den tredje planterar jag ut där den får blomma och lukta gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.