little.lunatic
21-04-2005, 18:19
Hej!
Jag har hittat info om en fantastisk svamp som jag nu febrilt försöker få tag på, den heter 'Mycena lux-coeli' och har en speciell enzymverksamhet som gör att den lyser grönt i mörker. Om någon har mer info eller vet var man kan få tag på sådana - hör gärna av er!
Tack på förhand!
/l.l
GoSatta
21-04-2005, 20:07
Jag har torkade men dom lyser ju inte längre =)
Har iof noll koll på svampodling men tror nog det skulle va riktigt svårt å hobby odla dom, desutom "blommar" (vet inte vad det heter med svampar) dom bara 2 - 3 dagar. Alltså så länge tittar hatten upp.
Dock är det en otrolig upplevelse att gå ute i regnskogen och se tusentals med gröna ögon titta tillbaks på en mitt i natten.
sen har jag iof ingen aning om den tropiska är den samma som visst i tex. canada men otroligt lika är dom.
little.lunatic
21-04-2005, 21:42
Jaha, torkade... Jag är också ny i svamphobbyn, så jag kanske är ute å cyklar, men kan man inte ta sporer eller något liknande från de torkade svamparna och få nya att gro? Om man ser till att tillhandahålla idealiska förhållanden? Jag har nämligen ett regnskogsterrarium där de skulle trivas finfint! =)
Vet du något om de skulle vara giftiga alls?
Ska läsa på lite mer om svampar men det är helt klart väldigt intressant!
Sen undrar jag om någon vet var man kan köpa epifytorkideer online?
mvh
/l.l
GoSatta
22-04-2005, 09:07
Jo det ska nog gå, dessa är dock från 2001 tror jag och tillplattade så är nog svårt =)
Alla svampar kräver ju otroligt olika miljöer så jag tror nog det är väldigt svårt MEN det behöver ju inte betyda omöjligt

Orchideer. om du söker på flaskor här och på orkidesällskapets hemsida så har det funnits trådar om företag (tyska och holländska tror jag) som säljer orchide flaskor över nätet.
den där svampen låter sk*thäftig!
gosatta, om du skulle kunna avvara några sporer, om det finns några, så är jag väldigt intresserad.
mvh zazu
Christoffer
22-04-2005, 12:24
Jag är också ytterst intresserad! Betalar gärna!
GoSatta
22-04-2005, 12:27
skulle ju kunna titta efter men är ju tveksam (vet ens inte i vilket stadium sporerna skapas)
Dom jag har är plockade inne ifrån min dusch när jag va uppe i Ache 2000 eller 2001. Mina kommer dock inte från skogen utan växte i dörrkarmen vid min toalett / dusch. Helt plötsligt en dag satt dom där sen tog det väl 3 - 4 dagar innan dom började lysa och det höll på kanske 2 max 3 dagar sen försvann dom språlöst. Kändes lite märkligt att vakna mitt i natten och ha lysande svampar inne på rummet

Men om någon vet någonting om svamp sporer, hur ser dom ut? (jag vet att dom är vääääldigt små) när skapas dom? hur länge håller dom? så kan jag alltid titta efter. men min gissning är väl att om det finns så är dom säkert ihjäl torkade för länge sen.
det går ju att testa....
sporerna är så små att man knappt kan se dem.
så lättast vore väl att skära av en liten bit av hatten och skaka den över krukan där man tänkt odla dem, då borde det ju ramla ner åtminstone några sporer.
mvh zazu
little.lunatic
22-04-2005, 16:54
Hej igen!
Ja sporerna sitter ju i hatten. Läste nånstans att man ska börja med att fukta hushållspapper på en assiett, släppa sporerna över och efter 1-2 dygn flytta det blöta pappret ovanpå jord blandat med torv i en kruka som man håller nästan ljummen och med MYCKET hög luftfuktighet runt, men med tillräcklig ventilation.
Ja sjukt coola svampar, därför vill jag skapa en odling.
Hade varit trevligt med lite mer info också, hittar bara japansk info på nätet...
Christoffer
25-04-2005, 19:37
Kanske skulle vara en mysig kvällsbelysning om man hade en rad på fönsterkarmen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.