Maggan H

Men så här ser dom ut, och dahliorna med, är det kört? Har dom stått för torrt? De har i alla fall inte frusit.
sad.gif
Sommartorparn
wacko.gif

Jag vet inte vad det är för lila blomma på den stora bilden, men att dahliorna vissnar ned på hösten och börjar växa igen på våren är helt normalt. Man brukar gräva upp dom och förvara knölarna mörkt, svalt och frostfritt, exempelvis i en kartong med torvmull eller hopknöcklade tidningar. Plantera på friland ska man vänta med till dess risken för frost är över, man jag antar att man kan plantera i kruka inomhus redan nu. Ska planteras så att övre delen av knölen, där där de nya skotten vill komma, sitter just i markytan. Inte för djupt alltså.l
rolleyes.gif
Zazu
daturan tror jag bara är ettårig, men vattna lite försiktigt och ställ i rumstemp. så borde den skjuta nya skott om den överlevt.
Gåsis
Är det inte så att daturor med mörk stam går att övervintra? Men om det inte finns ett liv är det nog bara att vattna och ställa ljust och hoppas.

/Åsa
Eva i Skåne
Åh Margareta wub.gif
Den blå spikklubban är bara helt underbar rolleyes.gif

Har du möjligen frö över? sleep.gif rolleyes.gif wub.gif
Maggan H
Tyvärr hann frökapslen inte mogna! Men de finns i välsorterade butiker. Man kan bara hoppas att de kommer. Jag hade 5 lila och 1 gul, alla dubbla, uppdragna från frö i fjol.
Eva i Skåne
Jag får vänta till ett annat år i alla fall biggrin.gif

Får säkert problem ändå att få plats med allt jag sått. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon