Full version: Potatis..
Magnus G
Hej alla.

En liten kort fråga.. Är det någon som har/ brukar köpa vanlig matpotatis och ha den som sättpotatis. Går det bra? För alt nackdelar? Sorter?

MVh Magnus G
Virgo
All potatis är väl matpotatis? wink.gif

Jodå det går bra. Finns ju hos alla välsorterade växt eller gardencenter.

Jag brukar ta några vanliga matpotäter från vanliga mataffären. Just nu så behöver dom ju inte ligga så värst länge innan groddarna visar sig.

Alla sorter funkar, men ta inte dom som har skorv.
Magnus G
Då ska jag åka till ICA och handla "pärer".

MVH Magnus G
nina L
CITAT (Magnus G @ 21-04-2005, 23:50)
Då ska jag åka till ICA och handla "pärer".

MVH Magnus G

GÖR INTE DET!
Du kan sprida nematoder och bladmögel i landet om du tar "köpepotatis"!
Nu har en helt ny typ av bladmögel kommit till sverige (enl. Maj Lis petterson) . De nya bladmögelsporerna kan övervintra flera år i jorden, minst 4 år. Förr spreds bladmögel med sättpotatisen, nu kan den finnas färdigt i jorden i väntan på rättförutsättning att "blomstra".
Virgo
CITAT
GÖR INTE DET!
Du kan sprida nematoder och bladmögel i landet om du tar "köpepotatis"!

Behandlas , besprutas sättpotatis på nåtvis annorlunda ifrån vanlig potatis? Man odlar ju inte sättpotatis. Man ska ju inte odla potatis år efter år på samma plats, men det är ju det de stora potatisodlarna gör.

Var hittade du den informationen nånstans, Nina L?
nina L
Sättpotatis är kontrollerat utsäde. Virus fritt.
infon hittade jag bl.annat i Natur och trädgård nr 1 -03 och jag har läst om det i i någon annan skrift också.
djingis
Visst stämmer det att man bör hålla sig till utsädespotatis som har ett sk. EG-pass som är utfärdat av statens utsädeskontroll
De potatis jag köpte var godkända till att att växa på skyddad zon,(ZP)
KURT
Lyssna också på Odla i P1 från i måndags 18/4, det handlade om potatis. Där sa också Maj-Lis Petterson att hon bara odlade kontrollerat utsäde + egna sättpotatisar som ser ut att inte ha några sjukdomar (blast + potatis OK).
Pirum
Man kan för övrigt notera att en del sättpotäter, speciellt importerade sådana, är betade/sprutade med gift. Detta för att hålla undan sjukdomar vid transport och plantering. Själv köper jag inte sådan potatis, men läs vad det står på sättpotatisen. Är den förgiftad så bör man tvätta händerna noga efteråt. (Jag hade använt engångshandskar). Samt naturligtvis inte låta barn sätta dessa potäter, barn har ju tunnare hud, är mer känsliga samt kanske till och med tar en smakbit av potatisen.

Tillägg : ni som använder citrusskal i matlagning kan ju läsa på lådorna de kommer i, ofta är frukterna besprutade och det står på lådan att man inte får använda skalet i matlagning. Detta är exempelvis ICA dåliga på att upplysa om. Det jäkliga är ju också att de kan ha kommit i andra lådor än de som står ute i affären.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp utsädespotatis ska vara friskt och kontrollerat ibland är det förökat i laboratorium och liknande för att det ska vara virusfritt mm. Ibland odlas även sättpotatis på odlingar långt i norr för där ser klimatet till så att de flesta skadedjur och sjukdomar inte överlever. (Det är därför det ofta går lätt att odla ekologiskt i norr, väldigt många sjukdomar och skadedjur vi har i söder finns ej i norra sverige)

Angående potatisodlarna: jovisst odlar de på samma ställe år efter år och de får problem, som de bekämpar med ganska kraftiga kemiska medel som kräver full skyddsutrustning för den som bekämpar + det kan även finnas varningar för att vistas på fälten inom de närmsta dagarna efter sprutning.
Virgo
CITAT
Angående potatisodlarna: jovisst odlar de på samma ställe år efter år och de får problem, som de bekämpar med ganska kraftiga kemiska medel som kräver full skyddsutrustning för den som bekämpar + det kan även finnas varningar för att vistas på fälten inom de närmsta dagarna efter sprutning.

@ Nina L m fl.
Att köpa giftbesprutat potatis i mataffären och äta den tillsammans med nematoder går tydligen bra. Men att använda den som sättpotatis går inte.

Var finns logiken? unsure.gif

Mina potäter från ICA har aldrig drabbats av bladmögel eller nematoder.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror nog att du har en del nematoder ifall du använt matpotatis från affären under en längre tid. Nematoder är vanligare än folk verkar tro och man ser dem inte med ögona, så stora är de inte, en cysta som är en knappnål stor kan innehålla hundratals nematoder det brukar behövas mikroskop för att se gynnarna (och för att avgöra om det är en potatiscystnematod eller någon annan nematod kan ofta behövas en expert på nematoder), ju mer nematoder som finns i marken desto klenare blir skördarna.
nina L
@ Nina L m fl.
Att köpa giftbesprutat potatis i mataffären och äta den tillsammans med nematoder går tydligen bra. Men att använda den som sättpotatis går inte.

Var finns logiken? unsure.gif

[/QUOTE]
Jag köper ekologiska varor rolleyes.gif tongue.gif
Virgo
CITAT
Jag köper ekologiska varor  

Och du tror att i dom inte finns nematoder? sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon