|
Hannele
21-04-2005, 19:40
På min födelsedag fick jag av grannen 200-åriga pingstliljelökar, hon visste exakt att makens fostermor hade planterat dessa i Fotskäl 1875 som 6-årig flicka (maken levde 93 år). Eftersom uppgifterna är helt säkra, var Botaniska väldigt intresserade. Nu ska dessa växa där, med grannens namn ska stå på skylten! Hon är jätteglad, att maken sblommor inte försvinner, hon har planterat dessa på hans grav också. Hon ska sälja huset, och förmodligen försvinner allt och ingen vet, vilken skatt som finns där.
*Felix matte*
21-04-2005, 20:11
CITAT (Hannele @ 21-04-2005, 20:40) På min födelsedag fick jag av grannen 200-åriga pingstliljelökar, hon visste exakt att makens fostermor hade planterat dessa i Fotskäl 1875 som 6-årig flicka (maken levde 93 år). Eftersom uppgifterna är helt säkra, var Botaniska väldigt intresserade. Nu ska dessa växa där, med grannens namn ska stå på skylten! :) Hon är jätteglad, att maken sblommor inte försvinner, hon har planterat dessa på hans grav också. Hon ska sälja huset, och förmodligen försvinner allt och ingen vet, vilken skatt som finns där. Varför inte upplysa fastighetsförmedlaren och ev. köpare om denna skatt  eller har alla lökar grävts upp och flyttats från platsen
Hannele
21-04-2005, 21:04
CITAT (Felix matte @ 21-04-2005, 21:11) Varför inte upplysa fastighetsförmedlaren och ev. köpare om denna skatt  eller har alla lökar grävts upp och flyttats från platsen  :( Det är svårt, när nya flyttar in. Vi vet trädgårdsamatörernas trädgårdar fulla med sällsynta växter, hundratals, och de nya ägarna förstör allting med en grävskopa, för allting ska bli gräsmatta. Det är väldigt svårt att styra.
*Felix matte*
21-04-2005, 21:09
CITAT (Hannele @ 21-04-2005, 22:04) CITAT (Felix matte @ 21-04-2005, 21:11) Varför inte upplysa fastighetsförmedlaren och ev. köpare om denna skatt  eller har alla lökar grävts upp och flyttats från platsen  Det är svårt, när nya flyttar in. Vi vet trädgårdsamatörernas trädgårdar fulla med sällsynta växter, hundratals, och de nya ägarna förstör allting med en grävskopa, för allting ska bli gräsmatta. Det är väldigt svårt att styra. Men jag tror ändå att om man (fastighetsförmedlingen) i sin "radda" också tar upp särskilt skyddsvärda växter på fastigheten så torde väl köparen "hajja till" och en nyfikenhet skapas.  ...eller?
Hannele har rätt i att det är svårt att styra. Jag har flera gånger försökt få nyblivna trädgårdsägare att lugna ner sig, men det är som om de ska "pinka in reviret" genom att rensa bort allt gammalt.
Usch så störande. En gammal trädgård ska man ju vara försiktig med i minst två år, sen kan man börja planera mer i detalj. Som nyblivna husägare borde de fokusera på huset istället tycker man, men det kanske inte är lika kul som att köra åkgräsklippare  Jag stör mig ganska mycket på att min gammelfarmors pingstliljor försvann i en grävskopa. Men eftersom jag har kvar ympar av hennes äppelträd etc så är jag ändå inte helt deprimerad  Samt hennes julkaktus. Det är ju äldre växter som är kul, speciellt om de har en "historia" knuten till släkten, platsen, eller bara en person. Fullständigt utmärkt förresten att Botan adopterar denna trädgårdsklenod
CITAT (Hannele @ 21-04-2005, 20:40) På min födelsedag fick jag av grannen 200-åriga pingstliljelökar, hon visste exakt att makens fostermor hade planterat dessa i Fotskäl 1875 som 6-årig flicka (maken levde 93 år). Eftersom uppgifterna är helt säkra, var Botaniska väldigt intresserade. Nu ska dessa växa där, med grannens namn ska stå på skylten! Hon är jätteglad, att maken sblommor inte försvinner, hon har planterat dessa på hans grav också. Hon ska sälja huset, och förmodligen försvinner allt och ingen vet, vilken skatt som finns där. Åå jag blev glad av att läsa detta .. Roligt att Botn ville ta hand om dem .. Grattis i efterhand
Hannele
22-04-2005, 07:27
Vad hände medMagnus Johnsons klematisar?
Ingrid på Västkusten
22-04-2005, 07:37
De togs on hand läste en del i artikel i Natur & Trädgård för et tag sedan men om detta gällde allt vet jag inte.
Växt-testamente??!!?? Kanske vore något.....
Lars-Olof Arvids
22-04-2005, 12:42
Blommar de 200-åriga pingstliljorna nu? Var i Botaniska i så fall? (Jag ska till Botaniska i morgon!  ) Olle
niklaswik
22-04-2005, 13:00
Inte för att förstöra glädjestämningen, men... 1875, det blir väl enligt min matematik 130 år?
Hannele
22-04-2005, 17:34
CITAT (niklaswik @ 22-04-2005, 14:00) 1875, det blir väl enligt min matematik 130 år?  Precis! Men eftersom det inte fanns några plantskolor, så vet man att lökarna kommer från grannskapet och muntligt vet man genom berättelser, att lökarna är 200 år, och sedan vet man helt säkert, att 1875 är dom planterade i Fotskäl av 6-åriga Sofia. Förr i tiden flyttade man inte lika ofta och folk höll reda på sådant. Sofias 93-årige fosterson dog i år, så det är bara 2 generationer, på 130 år!
Mina ärvda påskliljor blommar också i Botan. För några år sedan efterlyste de ju gamla påsk- och pingstliljesorter och jag kunde leverera en läcker mycket tätt dubbel mycket gammal sort påsklilja och en nästan lika gammal pingstlilja!
Hannele
05-06-2005, 10:43
Dessa fick jag också, "bara" så där 50 år gamla; små påskliljor och dessa söta orange påskliljor. Nu blommar min födelsedagspresent på Botaniska, doftar ljuvligt!
Ophelia
05-06-2005, 12:15
CITAT (Hannele @ 21-04-2005, 20:40) På min födelsedag fick jag av grannen 200-åriga pingstliljelökar, hon visste exakt att makens fostermor hade planterat dessa i Fotskäl 1875 som 6-årig flicka (maken levde 93 år). Eftersom uppgifterna är helt säkra, var Botaniska väldigt intresserade. Nu ska dessa växa där, med grannens namn ska stå på skylten! Hon är jätteglad, att maken sblommor inte försvinner, hon har planterat dessa på hans grav också. Hon ska sälja huset, och förmodligen försvinner allt och ingen vet, vilken skatt som finns där. Alltså vilken häftig upplevelse!!! Jag får rys av välbehag på armarna när jag läser sånt. men jag får rys av helt annat slag när jag läser om trädgårdsmarodörer som bara ska skövla och inte bryr sig alls om vad som kan finnas. Det tycker jag faktiskt är brist på respekt Grannarna till min syster har köt ett hus som har ägts av en dam som verkligen hade en underbar trädgård. Mycket vackert naturlig med inplanterade växter. Man såg inte riktigt var gränserna gick. Otroligt skickligt. Nu har huset köpts av en hästfamilj som håller på och gräver här och där. trädgården ser rent ut sagt fördjävligt ut!! Det som skett går inte att reparera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|