Berit
Någon som har randgräs? Är det sant att det sprider sig som en löpeld?

Kan man plantera i en hink utan botten för att förhindra spridning eller skickar den ut sina utlöpare genom botten.
huh.gif
Margith
Jag har haft den i 2-3 år och nej, den sprider sig inte som en löpeld hos mig!
Visst, den växer fort och kraftigt, men stannar snällt där jag har planterat den. Jag tycker att den är jättefin!
Nu har jag fått lära mig att invasiva växter tydligen kan bete sig mera fredligt i högre zoner och mina växer i zon 6.
Men hos mig behöver den definitivt inte växa i några hinkar!
Tvärtom, så fort det går att gräva i backen hos mig, ska jag försöka att dela på den äldre... jag vill ha fler biggrin.gif
astrid.m.s
Tycker det är en dekorativ och lättskött växt. Visst sprider den sig precis som alla växter men inte som en löpeld. Håller med ovanstående inlägg. Förra sommaren tog jag delar av moderplantan och satte i hink på några ställen där jag ville ha ytterligare växter. Så då får jag väl se om det är skillnad av att plantera i hink eller inte. Jag skar inte bort botten utan gjorde skåror, eller var de redan spruckna i botten.
Zazu
jag satte en liten rugge förra året och den är redan ute i gräsmattan biggrin.gif
får ta och dela på den och flytta runt lite

mvh zazu
nypan
hos mig spred den sig som en löpeld, på en enda säsong höll den på att ta över bambusnåret;-) flyttade då på den, eller en delar av denna jätteplanta (resten på komposten) och planterade i en rondell skyddat med plåtremsa (i och för sig, bara 30 cm in i backen, sticker ngn cm ovanför jordytan för att förhindra ytspridning) och den är otroligt vacker och fin, diametern på rondellen är 1.20 m. Har dock bara haft den två säsonger på det nya stället, och där har den hållit sig. På den första platsen var det jättefin mullrik jord och det gillades starkt av pictan, också, på denna andra plats behöll jag stenhård lera runtomrking rondellen och det verkar också hjälpa till. Har man plats att låta pictan sprida sig, är det ju inga problem, växten är vacker och har sitt bambuliknande sus i vinden. /nypan i zon3
Berit
Det kanske är som Margith säger, att den inte blir så invasiv om man bor i en högre zon. Jag tror att jag bor i zon 5 eller kanske 4, måste undersöka det noggrannare.

Får testa med en planta och ser hur det går. Annars blir det rondell eller hink.

Tack för era svar.

mvh
Berit biggrin.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon