Full version: snabb potatisfråga.
Wicke
Jag satt min Potatis i förra veckan(kliade i fingrarna),nu till min fråga.
Klarar potatisen frosten när den ligger i jorden eller är det enbart blasten som är känslig?

Bör jag lägga över fiberduk för säkerhets skull??

huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif
Virgo
I jorden klarar dom sig om det inte blir tjäle, annars så fiberduk på om blasten börjat komma upp och det blir kallt.
nina L
Jag hittade alldeles fin potais, 8 st (sparris potatis), från förra sommaren i min rabatt. Den hade överlevt med hälsan i behåll. rolleyes.gif
Susanne i Linköping
Fjolårspotatis har jag, varje år jag odlat, hittat i potatislandet. Det har fått mig att börja fundera om det inte skulle kunna gå att höstsätta potatis. Det kanske är större risk för sjukdomar då, eftersom potatisen ligger längre i jorden, men jag har aldrig lyckats lagra min sättpotatis på ett sätt som hindrar den från att gro i förtid. Köpa ny sättpotatis varje år är inte aktuellt då min odling är väldigt liten.

Är det någon som testat, eller vet mer om, höstsättning av potatis?

Hur lagrar man potatis så att den inte gror?
andersen
CITAT (Susanne i Linköping @ 22-04-2005, 09:33)
Fjolårspotatis har jag, varje år jag odlat, hittat i potatislandet. Det har fått mig att börja fundera om det inte skulle kunna gå att höstsätta potatis. Det kanske är större risk för sjukdomar då, eftersom potatisen ligger längre i jorden, men jag har aldrig lyckats lagra min sättpotatis på ett sätt som hindrar den från att gro i förtid. Köpa ny sättpotatis varje år är inte aktuellt då min odling är väldigt liten.

Är det någon som testat, eller vet mer om, höstsättning av potatis?

Hur lagrar man potatis så att den inte gror?

Jag har provat följande några gånger, när jag höstgräver så hittar jag alltid potatis som jag har missat under sommaren, dom gräver jag ner i en ca 60-70cm djup grop där får dom ligga hela vintern, när det är dax att sätta potatis så gräver jag upp dom och använder dom som utsäde det fungerar alldeles utmärkt, men man ska kanske iakta en vissförsigtighet med att göra så tror att det finns risk att man kan sprida sjukdomar så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon