Om jag bara fick välja fem skulle jag ta basilika, gräslök, grekisk oregano, rosmarin och mynta av något slag.
Basilika - för att den är absolut bäst när den är färsk
Gräslök - för att den är lättskött och för att den är god på smörgåsar
Grekisk oregano - färsk oregano på pasta och varma mackor!
Rosmarin - färsk rosmarin på pasta och varma mackor! Jupp, jag gillar pasta och varma mackor

Mynta - väldigt användbart till te
Någon kanske undrar varför vissa andra örter inte hamnad bland mina topp 5:
Timjan - det är faktiskt inte så stor skillnad på färsk och torkad timjan i matlagningen, så den halkar ner till position nr 6
Chilipeppar - kräver lite mer omvårdnad och inte lika essentiell som "5-i-topp", men hamnar absolut bland "10-i-topp". Välj en tidig och rikbärande sort, annars får du ha den på fönsterbrädan hela hösten.
Citronmeliss - trevligt till te, men jag ledsnar på den efter ett tag
Salvia - den har jag ofta på balkongen, men den vill egentligen ha en större kruka. Dessutom är salvia faktiskt godare när den är torkad, då den blir mindre besk.
Citrontimjan - en högväxande sort kan vara mycket trevlig, men det blir rätt lite skörd och den är inte lika användbar som många andra örter
Persilja - trivs inte så bra i liten kruka då den gör en pålrot
Dill - går utmärkt att odla på balkongen, men kräver mycket plats och mycket vatten och kan få ohyra
Kryddtagetes - snygg, doftar gott, har funnits på min balkong de senaste tre-fyra åren, men inte essentiell
Lavendel - trevlig att titta på men ger för lite skörd för att vara användbar på balkongen
Fransk dragon - har aldrig provat odla det på balkongen, så jag har ingen åsikt om den
Isop - har aldrig provat odla det på balkongen och har aldrig hittat nåt riktigt bra användningsområde för det (tips mottages gärna!)