Full version: Era fem "måsten"?
Em_I_Am
Jag ska hänga upp fem halvstora krukort på altanen med fem olika sorters örter o kryddor i sommar hade jag tänkt.

Vilka fem hade ni valt? Basilika är för mig självklar iallafall. men sen är jag kluven. Har mest sått o odlat prydnadsväxter så jag behöver ert tips på sånt som är gott o användbart.
Virgo
Basilika är lite känslig, tänk på det så de inter hänger för blåsigt.
Du får nog passa dem noga när det är varmt, eftersom det nog blir fort torrt i krukorna.

Fransk dragon är ett måste! Hackad dragon i kryddsmör till fisk, kött eller i potatismos!

Rosmarin,Timjan,Koriander
Gräslök olika sorter Persilja
Zazu
citronmeliss, citrontimjan, rosmarin, gräslök och pepparmynta, en solklar favorit till ett utmärkt te, gärna med lite citronmeliss också;)

mvh zazu
Em_I_Am
ok. min altan är i söderläge o är halvt inglasad så särskilt blåsigt är det inte... men kan bli väldans torrt. Men jag får helt enkelt vattna väldigt ofta. Måste ändå vattna andra amplar o krukor minst en gång om dagen där så.

Fransk dragon låter bra! Kanske gott till grillat. Härligt att ha ingredienserna till kryddsmöret bredvid uteplatsen smile.gif
Reserv
Oregano, Rosmarin, Gräslök, Persilja och Kinesisk Gräslök (vitlökssmak)
Em_I_Am
oj nu vill jag ju ha fler än fem krukor hehe. Tack för era förslag o inspiration smile.gif
Cilla
Å, men varför bara en sort i varje kruka när det går att ha fler?

Jag vill inte vara utan apelsintimjan, isop, gräslök, kungsmynta, persilja. Var det fem sorter redan??? Nä kläm in fler i varje kruka så du får rum med de 20 absoluta måstena!

Den thailändska basilikan är tåligare och mycket större än många andra sorter, och dessutom är den mycket dekorativ.
Virgo
CITAT
Den thailändska basilikan är tåligare och mycket större än många andra sorter, och dessutom är den mycket dekorativ.

vem har såna frön?
Fenja
Finns hos Impecta!
Mvh
Fenja
Virgo
javisst ja, det kunde ju jag ha listat ut själv att Ocimum basilicum ‘Siam Queen’ heter thailändsk basilika.
Ingrid på Västkusten
Koriander gräslök, piplök, oregano olika sorter, röd målla(ack så snygg), kryddtagetes, Tagetes luciade(istället för fransk dragon), och CHILEPEPPAR!!!!!
noora
Om jag bara fick välja fem skulle jag ta basilika, gräslök, grekisk oregano, rosmarin och mynta av något slag.

Basilika - för att den är absolut bäst när den är färsk
Gräslök - för att den är lättskött och för att den är god på smörgåsar
Grekisk oregano - färsk oregano på pasta och varma mackor!
Rosmarin - färsk rosmarin på pasta och varma mackor! Jupp, jag gillar pasta och varma mackor smile.gif
Mynta - väldigt användbart till te

Någon kanske undrar varför vissa andra örter inte hamnad bland mina topp 5:

Timjan - det är faktiskt inte så stor skillnad på färsk och torkad timjan i matlagningen, så den halkar ner till position nr 6
Chilipeppar - kräver lite mer omvårdnad och inte lika essentiell som "5-i-topp", men hamnar absolut bland "10-i-topp". Välj en tidig och rikbärande sort, annars får du ha den på fönsterbrädan hela hösten.
Citronmeliss - trevligt till te, men jag ledsnar på den efter ett tag
Salvia - den har jag ofta på balkongen, men den vill egentligen ha en större kruka. Dessutom är salvia faktiskt godare när den är torkad, då den blir mindre besk.
Citrontimjan - en högväxande sort kan vara mycket trevlig, men det blir rätt lite skörd och den är inte lika användbar som många andra örter
Persilja - trivs inte så bra i liten kruka då den gör en pålrot
Dill - går utmärkt att odla på balkongen, men kräver mycket plats och mycket vatten och kan få ohyra
Kryddtagetes - snygg, doftar gott, har funnits på min balkong de senaste tre-fyra åren, men inte essentiell
Lavendel - trevlig att titta på men ger för lite skörd för att vara användbar på balkongen
Fransk dragon - har aldrig provat odla det på balkongen, så jag har ingen åsikt om den
Isop - har aldrig provat odla det på balkongen och har aldrig hittat nåt riktigt bra användningsområde för det (tips mottages gärna!)
Storpotäten
Nog är det skillnad mellan torkad och färsk timjan! Eller det tycker jag i varje fall. Jag fullkomligt älskar timjan och använder det till allt möjligt. wub.gif

Mina fem skulle bli:

1.Timjan
2. Rosmarin
3. Basilika
4. Kinesisk Gräslök
5. (Peppar)mynta
mamamaggan
Mina fem är

Dragon

Salvia

Basilika

Timjan

Gräslök

Dragonen kan jag bara inte vara utan. Använder den i marinader till fläskkött. Vid en resa i Frankrike för många år sedan åt vi kalvkotletter med en sås som var gjord som såsen till dillkött ( lite sötsur sådär) men där man hade dragon i st f dill . Jättegott!

Salvia och timjan använder jag till lammkött.

Basilika - pesto så klart!

Gräslök kan man ju inte var utan till sillen, färskpotatisen, gräddfilen, hårdbrödmackan och en liten immig en , eller hur? unsure.gif smile.gif
Christoffer
Jag skulle valt Tagetes lucida (istället för vanlig dragon), gräslök (mums till ägg), pimpinell (för att krydda vin med), basilika (ett måste på pizza), kattmynta (milt lugnande).
zaaritha
Basilika.
Oregano.
Timjan.
Dragon.
Salvia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon