|
Vad är det för ohyra? Tittar jag med förstoringsglas syns även små trådar. Är det spinn? Hur får man bort det? Sprider det sig till andra växter? Var kommer det ifrån?
kristerh
22-04-2005, 08:56
Är du säker på att det är ohyra  ibland kan de få desssa droppar ändå, jag har en ph som hela tiden får droppar på blomstänglar och blad fast den inte har ohyra. Spinn brukar inte ge "droppar" isåfall om du nu har ohyra kan det vara sköldlöss, ser ut som små vårtor på stam och blad, eller ullöss, ser ut som vita tussar lite överallt på plantan. krister
GoSatta
22-04-2005, 09:34
små genomskynliga droppar på orchideer (ja på fler växter än så) kan ofta vara en överproduktion av socker, alltså = att växter mår väldigt bra.
dock har jag aldrig sett någonting som liknar vita trådar i samband med det.
Sulawesii
22-04-2005, 10:26
Hm.... trådarna kan inte vara damm som fastnat i kletet?
CITAT (Sulawesii @ 22-04-2005, 11:26) Hm.... trådarna kan inte vara damm som fastnat i kletet? Vad???  Damm??? Inte hos mig, väl? Skämt åsido, jag får nog börja städa lite bättre... eller strunta i det och pyssla med blommorna istället för jag vill nog väldigt gärna tro på att växterna mår bra
Sulawesii
22-04-2005, 13:26
 Ta inte åt dig - det är nog inget fel på din städning! Det är alltid en massa småjox i luften! Du skulle förresten se blommorna på min Hoya multiflora.... hm - där har även lite större jox hamnat (vilket jag enbart beskyller mina katter för  )  .
Diabolique
22-04-2005, 14:36
Så fick jag på mitt olivträd förra sommaren, när jag tog hem en planta av lager, som jag inte satte i karantän, så den smittade alltså mitt olivträd med sköldlöss...
Förtst trodde jag att det var kåda, men sedan lyckades jag hitta sköldlössen (det var inte så lätt).
Lagerträdet dog, men olivträdet klarade sig tack vare insektsgiftet Pyrex... Fråga är bara om jag kommer kunna äta oliverna från trädet i framtiden. (Den hade oliver när jag fick den så det måste vara en stickling, för den är väldigt liten).
Åsa, mälardalen zon 2
22-04-2005, 14:51
CITAT (Diabolique @ 22-04-2005, 15:36) Så fick jag på mitt olivträd förra sommaren, när jag tog hem en planta av lager, som jag inte satte i karantän, så den smittade alltså mitt olivträd med sköldlöss...
Förtst trodde jag att det var kåda, men sedan lyckades jag hitta sköldlössen (det var inte så lätt).
Lagerträdet dog, men olivträdet klarade sig tack vare insektsgiftet Pyrex... Fråga är bara om jag kommer kunna äta oliverna från trädet i framtiden. (Den hade oliver när jag fick den så det måste vara en stickling, för den är väldigt liten). Jodå du kan äta oliver ifall du får frukter i framtiden så starkt är inte pyrex det bryts ned av solljuset ganska snart efter att man behandlat växten.
CITAT (Sulawesii @ 22-04-2005, 14:26)  Ta inte åt dig - det är nog inget fel på din städning! Det är alltid en massa småjox i luften! Du skulle förresten se blommorna på min Hoya multiflora.... hm - där har även lite större jox hamnat (vilket jag enbart beskyller mina katter för  )  . Nej, nej, nej Sulawesii! Ingen fara! Mitt inägg var självironiskt! Under den mörka årstiden ser det riktigt städat och dammat ut men skenet bedrar med solen och ljuset avslöjas allt! Egentligen inte så viktigt... livet består av mer än att städa!
Sulawesii
22-04-2005, 21:55
Ja, det är det enda hemska med att det blir ljust igen. Man ser all skit....
Tsambiko
23-04-2005, 19:45
Jag har oxå sånt där klibbigt på min lager, och har upptäckt sköldlöss. Har satt ner provadopinnar och hoppas att det hjälper. Fast det verkar inte ha smittat de andra plantorna ännu, peppar, peppar. mvh Lena
carro121
23-04-2005, 19:46
CITAT (GoSatta @ 22-04-2005, 10:34) små genomskynliga droppar på orchideer (ja på fler växter än så) kan ofta vara en överproduktion av socker, alltså = att växter mår väldigt bra.
dock har jag aldrig sett någonting som liknar vita trådar i samband med det. Ahh, va glad jag blir. Har själv haft den funderingen vad det kan vara för droppar. Mina förr orkidéer har dött efter första blommningen, medans den jag har nu fått mer blad och dessa droppar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|