Full version: tomater och gurka?
Ammari
Har sått tomat och gurka och gallrade dem idag och satte i nya krukor. Jätteskoj att det kommer upp nåt (är nybörjare) och barnen tycker det är störtkul!

När kan jag sätta ut dem och hur ska de stå? Tanken är att sätta dem i en pallkrage längs husväggen med något fönster mot e.dyl. Behöver de skugga eller vill de ha mycket sol? Hur djupt med jord måste jag ha i pallkragen?

De ska väl stöttas också? Tomater har jag odlat förr men gurkor, aldrig. Hur fungerar de?

Tacksam för alla tips biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tomaten kan du sätta ut (efter avhärdning) när det som kallst är +7, tomat kan få frostskador även om det är ett par plusgrader. Gurkan får du vänta länge med den kan ofta inte sättas ut förren en bit in i juni (efter avhärdning) där bör varken jord eller temp gå under +12-15C. Tomaten kan du plantera ner djupt ,gurkan sätter man lika djupt som den satt i krukan. Om det finns jord hela vägen ner i pallkragen så rötterna kan söka sig nedåt borde 1-2pallkragar i höjd räcka. Har du gjort en botten till pallkragen så rötterna inte kan komma ner i marken behövs nog en 3 pallkragar i höjd.
Gurkor kan spaljeras men de kan också slingra på marken så där kan du göra som du vill men har du mycket sniglar i trädgården skulle jag rekommendera spaljering för uppe i luften är det svårare för sniglarna att komma åt frukterna (även om det alltid är några som klättrar upp i växterna också). Gurkan ska ha jämn fuktighet torkar den upp för mycket kan man få bittra frukter eller mjöldagg.

Både gurka och tomat kan ibland behöva skuggning ifall det är väldigt soligt läge, speciellt gurka får lätt brännskador på bladen av gassande sol.
Ammari
Tack för svar!

Hmm, här får man tänka om lite märker jag ohmy.gif) Jag har ju en jättelång pallkrage som jag tänkte ha tomat och gurka i, men om jag måste ha fler än en på höjden så funkar inte det. Annars får jag väl gräva ett land intill en vägg kanske och sätta kragen på....hmm.

Kan det funka med att sätta dem mot en vägg och ha gamla fönster mot e.dyl där det är sol halva dagen och skugga andra halvan eller blir det för lite sol tro.... huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon