linusclaesson
03-11-2002, 21:22
Hej,
Jag har en rosmarin och ett olivträd som jag vill övervintra, men är lite osäker på hur jag skall lyckas. Med oliven gick det ganska illa ett tag, den tappade löven och såg mest ut att längta söderut. Men med en energilampa 10 timmar per dygn så har den börjat sätta nya blad och trivs vad jag kan se. Kanske är den lite lurad att våren är här nu, men det tror jag nog den klarar. Med rosmarinen är det värre. Den får samma ljus som oliven men har små torra blad och ganska många har också blivit bruna och faller av. Hur skall man behandla en rosmain för att den skall övervintra? Hur mycket vatten, näring? Krukan är ganska stor.
/Linus
Åsa, mälardalen zon 2
03-11-2002, 21:51
Både rosmarin och oliv vill stå ljust och svalt under vintern ca +5 C, vattnas sparsamt och behöver inte någon näring under vintervilan.
Är det något varmare i rummet kan bra extra belysning behövas så att dagarna blir ca 12-14 timmar långa och växten behöver då mera vatten. Jorden ska hållas fuktig ej blöt.
Medelhavsväxter är inte lätta, ofta glömmer trädgårdsbutiker/blomsteraffärer att upplysa om att dessa växter kräver ljus och sval övervintringsplats, många av dem brukar inte överleva en hel vinter i vanligt bostadsrum.
Det är synd att informationen inte alltid är den bästa. Olivträd är ju ganska dyrbara i inköp. ´Priset på rosmarin varierar med hur stor den är. En liten rosmarin är inte så dyr, så den kan man med gott samvete unna sig en ny av varje vår. Jämför t ex med vad krukodlade kryddväxter kostar i livsmedelsbutiken
jag har övervintrat rosmarin på fönsterbrädan, helt enkelt. det är säkert inte idealiskt, men det gick bra iallafall... som sagt, är ju inte nån KATASTROF om den dör, kanske...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.