Full version: Fruktträd!
johannareb
Vi köpte våra första fruktträd igår - det var inte planerat, men en affär ska flytta och hade rea 50% så vi slog till. Vi köpte ett bigarråträd Stella och ett plommonträd Opal. Nu är det fortfarande lite för fruset imarken för att vi ska kunna sätta ner dem (tror jag i alla fall, har inte grävt så djupt än!), men när vi väl fått ner dem - hur ska vi göra sen? Ska de beskäras, vattnas på något speciellt sätt, gödslas eller...?

Tacksam för alla tips! Fast bigarrå och plommon beskärs väl på hösten, va?
vitlöken
Du ska inte beskära trädet i år!Låt det rota sig och komma till ro först!
Planter så fort tjälen gått ur marken,vattna sparsamt!
MariaH
Kan inget om beskäring men jag har haft ett Stella och det var helt fantastiskt. Gav jättemycke, jätteläckra bär. Varning för magknip!
Tyvärr kryllar det av kajor där vi bor nu så körsbär är ingen hit. Fast jag saknar min Stellabigarrå.
Cilla
Hej Johanna,
Grattis till början på fruktträdgården...

Både plommon och körsbär gillar genomsläpplig jord, dvs sådan som vatten inte står i så länge. Om det är sankt eller brukar vara vått länge där du tänkt plantera är det bäst att dränera och avleda vattnet från området innan du sätter ned träden.

För den grop man gräver blir det ofta blir det bra att blanda ut en köpejord med grov sand och egna löv från tomten. Om du köper jord, se tilla tt den inte är för sur, den ska ha ett Ph på 6-7 och inte endast bestå av torv.

Både plommon och körsbär bildar först en lite djupare rot och sedan främst ytliga rötter när de blir lite större. Man kan se gropen man gräver för ett nytt träd som en hjälp de första åren. Sedan måste rötterna klara att själva sticka sig igenom jorden utanför hålet.

För att ge en bra start till träden bör hålet vara minst 2 ggr krukdjupet och minst 4 ggr så brett. Jag brukar själv göra större hål om jorden runt omkring är kompakt.

Sätt ned stödstörar i griopen innan du fyller med jord och sätter ned trädet. Dessa ska bindas vid trädet ungefär 1/3 upp från marken och avrken band eller stödstolpe ska skava på trädet.

Sedan gäller det att man inte sätter trädet för djupt ned i hålet. Den nya jorden sjunker ihop mer än man tror under en säsong. Jag brukar gräva gropen, fylla med vatten ett par gånger och låta sjunka undan (kan ta ett par timmar), fylla med jord och spruta med vatten samtidigt så att den nya jorden blir en lervälling, sätta ned trädet med rothalsen (se bild på http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm) 20 cm ovan markytan brevid och lägga på ytterligare jord. När trädet är planterat står det på en liten kulle, upphöjd över markytan men med jorden poå samma nivå mot stammen som det stod i krukan. På så sätt kan jorden i gropen sjunka ihop utan att trädet får vatten på rothalsen i framtiden.

Framför allt körsbär dricker mycket vatten, så det är bra att vattna rejält, t ex låta rinna en hel natt, en eller ett par gånger i månaden under sommaren.

Beskärning kan du vänta med till nästa år.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon