Exotic
Aklejor & andra små rakare...
hur kallt kan dem klara nu när dem är pyttesmå ??
Men oxå när dem står inne skall man ha lite extraljus till dem oxå ??

Jag som har ett extremt kort minne rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Du kan ha dem i uterummet -alt. Avhärda dem först o ställa dem ute permanent efter nån vecka .. om våren kommer nångång -
Ställer du ut i din zon -gör det i skuggan först o flera lager frostduk på om det blir kallt på nätterna samt de första dagarna .. tror jag att jag sa smile.gif
Exotic
Tack Kerstin ...minnet är inte så långt biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Då får jag våga mig på deta då laugh.gif
kerstin z5-6
laugh.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-04-2005, 09:55)
Du kan ha dem i uterummet -alt. Avhärda dem först o ställa dem ute permanent efter nån vecka .. om våren kommer nångång -
Ställer du ut i din zon -gör det i skuggan först o flera lager frostduk på om det blir kallt på nätterna samt de första dagarna .. tror jag att jag sa smile.gif

Menar du fiberduk Kerstin? Eller finns det speciell frostduk?

Tänkte fixa iordning mitt nya köksland snart och vill sätta ut mina Isop så snart som möjligt! Det är TRÅNGT under lysrören nu och jag vill hinna så mina Stockrosor också (om det inte redan är försent).

Kan jag avhärda dem snart, plantera dem i landet och lägga fiberduk över?

Ska man ta bort fiberduken på dagarna eller ska den vara på dygnet runt?
kerstin z5-6
Inte plantera kanske .. men avhärda ute i plastbackar ..fiberduk -såndär vit väv -flera lager över även dagtid de första dagarna -sen mindre o mindre till de står nakna dagtid .. och alltid på natten tills frostrisken är så gott som förbi -i alla fall till mitten maj -sen kan du nog plantera ut dem
En del använder stora papperskassar att ställa växter i första tiden -det finns många sätt att avhärda -o första dagen tål de inte så mkt börja med någratim bara -inte blåst inte direkt sol

Gäller det ettåriga växter får man vänta tills lufttempen är åtmiinstone 16 -17 grader +
Perenner klarar lägre 12-15 om de skyddas/ jag talar om temp dagtid nu smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon