lisselbo
21-04-2005, 23:27
Har fått Salix pinnar som är ca 1 dm långa.
Tanken är att göra en häck av dom som gräns, trädgård/väg.
Men jag har ingen aning om vad det är för sort, men det kanske inte spelar någon roll.
Eller är det någon skillnad på plantering och skötsel mellan dom olika sorterna?
mvh Marie
Det finns väldigt många salixarter, men har du fått sticklingar så går det säkert att göra en häck av dem. Men läsa gärna tidigare inlägg om salixhäckar här på forumet. Bara för att salixen har väldigt stpr växtkraft så passar den inte alltid så bra som häck. Och den måste klippas OFTA.
lisselbo
22-04-2005, 08:06
Tänkte hålla efter den så att den inte blir alltför hög. Vill mest ha den som häck så att det blir en gräns melllan vägen och gräsmattan. Har även en ganska bred grusgång som jag tänkte göra en typ portal av Salixen så att det ser lite mjukare ut.
Tänk bara på att salixens rotsystem är 6ggr höjden!!!
MariaS
Planterar du en salixhäck får du verkligen ha sekatören skarpvässt, varje år. Hur hög skall den hållas?
boelzon4
22-04-2005, 19:41
Oj, på ett sånt läge skulle jag hellre sätta en traditionell blommande häck. även om jag tror det funkar med salix i och med att du håller efter med gräsklipparen längs med...
lisselbo
22-04-2005, 20:27
Har inte riktigt bestämt mig än för hur hög häcken ska vara.
Anledningen till att det bli en häck av Salix är att jag fick ca 800 pinnar gratis av en kompis.
Känner att jag kan slösa och testa ordentligt.
mvh Marie
Å, i denna stiliga och levande trädgård och entré skulle jag inte satt en pilhäck som yvar och buskar sig och måste beskäras varannan vecka om man ska kunna se flätningsstrukturen...
Jag skulle använt pilpinnarna till att någon annan stans i trädgården göra en riktig pilkoja till barnen (eller mig själv...) och kantat gången med en lepagehäck i äpple eller päron (om det kommer sol på stället).
För avgränsning mot vägen skulle jag satt frodiga, tåliga och icke skötselkrävande rosor av olika sorter. Som "entréstolpar" skulle jag satt två enkla armeringsställningar eller stolpar där starka klätterrosor av typen honungsrosen Hybrida eller Maxima fick välla upp, och ett par kraftiga klematisar. Eller satt två pelaraplar som avslutning på roshäcken och kraftiga "grindstolpar".
lisselbo
23-04-2005, 20:12
Nåja, nu har jag tryckt ner pinnarna, får se om jag får ångra mig

.
Och en portal ska det bli.
mvh Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.