Full version: Tjurig kalla-knöl
Farbro-Barbro
Köpte knölar och lökar av odla.nu, bl a kallor. De tre sorterna jag köpte var paketerade, två sorter i förslutna påsar med så-anvisning på men den tredje påsen var inte försluten och det fanns inte någon bild eller så-anvisning på den. Knölen såg skrumpen ut med lite torrt, grönt mögel på ett ställe men jag planterade den i allafall och tänkte att den säkert skulle se ut så där nybörjare som jag är.
De övriga kallorna har kommit upp, men inte denna sort; Mango. Grävde upp den för att kika om nåt var på gång, men den ser fortfarande likadan ut, bara lite mjukare.

Vad kan ha hänt, kan man hjälpa den på traven på något sätt? Har planterat den på nytt och tänker vänta ut den, eller tills jag fått något bra tips från er biggrin.gif

Mvh Farbro-Barbro
bikiv
CITAT (Farbro-Barbro @ 22-04-2005, 07:54)
Köpte knölar och lökar av odla.nu, bl a kallor.

Samma här. Fast bara en kalla. Den har inte kommit upp! Övriga lökar, liljor och Dahlia har kommit upp, några liljor alldeles för mycket (?) ca 2 dm efter förvaringen i källarutrymme, stående i mull.

Hur lång tid ska man vänta på kallans livstecken? Kan man plnatera ner knölen i en stor kruka utomhus nu?
kerstin z5-6
2-3 v är inget ovanligt -o vattna inte ! innan ni ser nåt grönt -förutom det ni vattnade vid plantering -lätt fuktad jord o rumstemp till de kommer
Risk för att de ruttnar o de ställs ut nu
bikiv
I dag petade jag upp min kalla knöl ur mullen. Minst fyra små ljusgröna groddar hade börjat växa ut!
Yes! Varför kan man aldrig ha tålamod? Varje år prövas man... och jag vill ju att allt ska ske NU! Men naturen har alltid sista ordet!
kerstin z5-6
jaha blink.gif blink.gif blink.gif och nu får du börja om för nu har du stört knölen smile.gif laugh.gif
bikiv
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-04-2005, 21:20)
jaha  :blink:  :blink:  :blink: och nu får du börja om för nu har du stört knölen smile.gif laugh.gif

Attans oxå!!! Är det av egen erfarenhet du säger det? ohmy.gif eller av kunskap?

För mig är det alltid trial and error! sad.gif
kerstin z5-6
PÅ A, svarar jag -bägge delar -smile.gif
Ju mer man petar o pillar med knölar o frön desto mer störs de o desto längre tid tar det -microsmå rottrådar som bildats går av när man lyfter knölar upp o ner .. eller drar i rossticklingar för att se om de sitter fast blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Sa jag nåt om att låta bli perenner ute .. ska bara se om "den kommit upp under jordendöden" kallas det
haha biggrin.gif
Farbro-Barbro
Ja du Kerstin, nu får jag skämmes ta mig f-n biggrin.gif Grävde givetvis upp min knöl på nytt igår kväll efter att ha varit bortrest en helg, den såg så klart likadan ut som sist laugh.gif Planterade om den i ny jord och vattnade igenom den och nu lovar jag att den ska få stå ifred; tror du att det finns nån chans för den lille stackarn som aldrig få va ifred rolleyes.gif

Mvh Farbro-Barbro
kerstin z5-6
växter har en otrolig livskraft smile.gif biggrin.gif ja jag tror det
jåj
En till som är utsatt för den eviga vänta, längtan dfter grönskan!

Har återvänt till KALLA igen efter en period där vinterförvaring mislyckats beroende på ett fint varmgarage, men äntligen är det ett kalt garage!

4 st Kanna övervintrade fint, så nu är det dags för .....

wacko.gif unsure.gif wub.gif tongue.gif laugh.gif laugh.gif

JÅJ
bikiv
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-04-2005, 21:20)
jaha  blink.gif  blink.gif  blink.gif och nu får du börja om för nu har du stört knölen smile.gif laugh.gif

Snart en månad senare... ingenting har hänt! F...n oxå att man inte kan tåla sig!

Ska jag fortsätta att vänta? eller vad?
kerstin z5-6
nja .. den föll nog offer för petdöden .. men ge den ett tag till ...smile.gif
bikiv
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-05-2005, 22:48)
nja .. den föll nog offer för petdöden .. men ge den ett tag till ...smile.gif

Den överlevde! Nu kommer flera ljusröda skott, ser faktiskt riktigt kraftiga ut. Men dom är bara några centimeter. Nu står krukan i växthuset. Hur ska jag sköta om knölen på bästa sätt så att jag inte äventyrar dess fortsatta existens?

Och hur har det gått för er andra, med era knölar? Tjurar dom fortfarande eller har ni fått pli på dom?
kerstin z5-6
vattna o göd som vanligt -avhärdar du kan den bo ute

-om du vill kan den vara krukväxt from i höst -låt den torka mellan vattningarna -hela vintern sen .
Annars tar du upp knölen o förvarar den frostfritt men svalt smile.gif
bikiv
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-06-2005, 22:07)
vattna o göd som vanligt -avhärdar du kan den bo ute

-om du vill kan den vara krukväxt from i höst  -låt den torka mellan vattningarna -hela vintern sen .
Annars tar du upp knölen o förvarar den frostfritt men svalt   smile.gif

Tack för tipset!

Nu åker den ut på avhärdning! Och äntligen en knöl som JAG har möjlighet att övervintra! Har ju ingenstans att övervintra på svalt stäle. Så då hoppas jag på att den kommer att växa ute i sommar och övervintra i lägenheten vinter. smile.gif
Linda zVI
Min kanna-knöl kom aldrig upp, den gick pet-döden till mötes antar jag laugh.gif
Så den grävdes upp, undersöktes och kastades bort då jag såg att den var mjuk, skrumpen och av.

Övriga kanna- och kallaknölar lever och frodas iallafall smile.gif

Mvh Linda z6 (tidigare Farbro-Barbro)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon