|
När min buss häromdagen stannade till vid en hållplats råkade jag se en stor reklamskylt på vindskyddet. Jag uppfattade att den riktigt stora rubriken löd "Hjälp fler att överleva torkans tragedi" och det fanns nog någon bild av en eller flera riktigt mörka människor, plus givetvis information om vilken hjälporganisation m.m. det handlade om. Men jag reagerade över den uppenbara uppgivenheten i formuleringen "hjälp fler att överleva". Alla vet tydligen att antagligen hundratusentals, kanske miljoner människor komer att dö av svält till följd av torkan, men vad gör världens bättre lottade länder för att förhindra katastrofen? T.ex. USA satsar otroliga mängder miljarder på "uppladdningen" vid Irak, och experter räknar med att kanske etthundratusen människor kommer att dö om stridskrafterna riktas mot Iraks folk. Är det viktigare för världens rikaste länder att ta död på människor, än att hjälpa dem överleva?
Jag vet ej vilken trorka det gäller. och jag vill ej verka cynisk, men många gånger så finns det mat och dom som sitter på den VET att det finns hjälp organisationer som kan o ev vill betala för maten. Så var fallet näär "Band-AID" med Bob Geldof höll på.
Vidare så är många av "torkorna" naturliga återkommande men fattiga männskor drivs, eller flyr från krig, till nya områden att bosätta sig på, områden som tidgare har ratats som odugliga att bo o odla på.
Om jag inte minns fel så kostade en robot i Afganistan lika mkt som det kostade att driva en skola ett år i Afganistan.
För USA är det ju viktigast att kunna bevara sin amerikanska livsstil och nivån på levnadsstandard.
CITAT Jag vet ej vilken trorka det gäller. och jag vill ej verka cynisk, men många gånger så finns det mat och dom som sitter på den VET att det finns hjälp organisationer som kan o ev vill betala för maten. Det handlar säkert om torkan i Afrika, se gärna Torkan i Etiopien: Väldiga problem väntar i vinter En artikel som jag fann när jag sökte nyss. Ett citat ur artikeln: "FNs program för matbistånd ( World Food Programme ) räknar redan med att 10-12 miljoner människor behöver bistånd för att klara det akuta matbehovet till nästa skörd i juni 2003. Siffran kan komma att stiga till 14 miljoner, motsvarande samtliga torkdrabbade i hela södra Afrika." Visst finns det mat... någonstans (det syns ju inte minst på de ofta smällfeta amerikanerna). Men naturligtvis finns inte maten hos dem som svälter - de "fastar" ju inte för nöjes skull precis.
Gunvor Nilsson
19-03-2003, 19:53
Några anser att pengarna bör gå hit: http://www.svenska-freds.se/  Jag menade siffrorna som ständigt rullar!
*Felix matte*
19-03-2003, 20:27
Kanske uppfattas jag som kall person, men jag tycker att vi i första hand skall se till att människor här hemma i Sverige inte far illa innan vi så ivrigt propagerar för hjälp till utlandet. För inte så länge sedan läste jag om ett land, kanske var det Kongo. Där svalt folket samtidigt som landet var ett av de rikaste och mat fanns i massor. Regeringen valde att exportera den istället för att låta folket mätta sina magar och slippa svält. Dit går Svenska biståndspengar! Måste erkänna att jag inte är expert på området men det står mej upp i halsen att läsa om alla snabba insamlingar när tidningarna "rycker ut" Det kan handla om någon som är i behov av en operation t.ex och pengar samlas in i rasande fart. Samtidigt som vi i media får se och läsa om en gammal människa i Sverige som vanvårdats och maskar krälar i stora sår på hennes fötter och ben. Likaså om många tragiska fall där människor utsätts för svåra lidanden pga att det saknas pengar till vård och omsorg. Handikappade och gamla som inte får komma ut en endaste gång under året pga personalbrist i boenden. Alla uteliggare vi har trots att vi nu skriver 2003! Psykiskt sjuka som driver vind för våg och ingen bryr sej om. Det har gått så långt att tom Svenska kyrkan låser sina kyrkor för hemlösa Svenskar medan asylsökande som fått avvisningsbeslut får tillträde till kyrkor och hjälp med mat mm. Jo jag skänker visst hjälp till behövande asylsökande och till t.ex. barnhem i olika länder men jag kommer också ihåg mina landsmän som lider.
Det är bra att "Felix matte" också nämner orättvisorna i Sverige. Samtidigt som våra makthavare skickar flera tiotals miljarder kronor årligen till EU, hävdar de att det inte finns pengar till 'vård, skola och omsorg'. Och hur många miljarder har de inte slösat på digital-TV-satsningen. Sanningen torde vara att dagens regering i Sverige är lika cynisk som den "Felix matte" nämnde.
Av "...så ivrigt propagerar för hjälp till utlandet." får jag nästan intrycket att "Felix matte" uppfattat min tråd som nåt slags tiggarupprop.
Men jag ville peka på förhållandena i stort i världen.
Att miljontals människor som helt uppenbart lider allra största hungersnöd -och varav en stor andel antagligen kommer att svälta ihjäl - lämnas därhän, alltmedan världens rikaste länder slänger ut ohyggliga summor på att starta anfallskrig som kan döda hundratusentals totalt oskyldiga.
*Felix matte*
20-03-2003, 06:34
Gomorron Posse! Jo jag tror att jag uppfattade det som ett "tiggarupprop". Men jag förstår att det inte riktigt var menat som sådant. Miljoner svälter i världen, kriget har startat Elände finns överallt och de som far illa är inte makthavarna. Jag ser nästan dagligen, människor som far illa och som ingen bryr sej om. Läser och ser på TV om hemlösa, sjuka gamla som inte får vård. Därav mitt inlägg.
Var femte sekund dör ett barn i världen på grund av svält, enligt vad som sades på radion för en stund sedan.
pisanggoreng
08-12-2004, 17:43
Det är nog sant att det fattas pengar i den svenska skolan och omsorgen, men det är fortfarande långt till att vi låter spädbarn dö av förtorkning med flugor som enda sällskap...  ps. Posse: artiklen du länkade till om Etiopien talar om nästa skörd år 2003, så det är nog lite inaktuell.....
Sulawesii
08-12-2004, 19:25
Tycker aldrig att det finns anledning att inte hjälpa människor i nöd. Vare sig de lever i Sverige, Kongo eller i något annat land. Visst vore det bra om länder som får in massor med pengar genom sina naturtillgångar kunde ge tillbaka till folket. Men, om dom nu inte gör det, rättfärdigar det då att vi ser på när de fattiga svälter ihjäl?
Vi måste hjälpa, var och en, så gott vi förmår. Jag vet att somliga tittar snett på mig när jag försöker hjälpa uteliggarna med att köpa Situation Sthlm eller ge en slant. Men man får inte vara så cynisk att man säger: "de får skylla sig själva". Likaså när jag hela tiden predikar: "Släng inte! Ge till Frälsis eller Emmaus!" Okey. Litar man inte på den ena, kan man ge till den andra. Men Frälsis hjälper många.
Gamla mamma 80+ förstår inte varför vi ska skänka så mycket pengar till nödställda utomlands. Hon förstår inte att vi fortfarande bor i ett av världens rikaste länder. Att vår standard, även om den har sänkts i vissa avseenden, inte går att jämföra med förhållanden i andra länder.
Vi måste alla göra så gott vi kan. Sen önskar man bara att hjälpen kommer dit den ska.
Det är ju lite som att jämföra äpplen o päron, frukt javisst, men inte samma sort.... (att säga att vi främst ska hjälpa dom här hemma, det är ju inte samma sak el samma nöd) Att säga att vi har det så dåligt att vi inte kan hjälpa andra köper jag inte, vi har ett överflöd o det finns resurser men dessa är många ggr uppbundna i administration, dokumentation o andra ekonomiska slingerkrokar som vi "gräsrötter" har svårt att nå o se alt komma åt. Men att säga att vi inte har råd att hjälpa till varken statligt el privat till dom som verkligen kämpar för livet o för sina barns liv är cyniskt i mina ögon, då oavsett bostadsort.
Jag hjälper här hemma när jag kan, jag ger till u-landshjälpen på olika sätt och det lilla jag kan ge är massor i andras ögon, det gäller att få rätt perspektiv på det. Futtiga kronor i mängder blir till slut en hel del i ett land med mycket få tillgångar o där mat kostar en bråkdel av vad den kostar här idag.
Naturligtvis är torkan fruktansvärd. Och visst ska vi rika länder hjälpa dessa fattiga människor. Tyvärr läser man dock ofta om att makthavarna i dessa länder roffar åt sig av biståndet, detta är något som jag tycker man borde diskutera mera kring hur det ska lösas. Vad hjälper det att rika länder skickar pengar och mat som är tänkt att gå till de som mest behöver det när merparten hamnar i fel händer? För självklart ska vi hjälpa till, frågan är bara om det går att rent praktiskt förbättra möjligheten att de mest behövande verkligen får det de behöver? Posse, dina bilder på barnen hade verkligen effekt kan jag säga. Visst har du rätt i att det är sjukt med dessa totala olikheter, men samtidigt tycker jag inte vi vanliga "lyckligt lottade vita" ska behöva känna skuld. Istället är det andra förhållanden i världen som skapat detta. Korrupta diktaturregimer t.ex. är som bekant en viktig faktor. Tyvärr har många människor haft oturen att födas i en sån miljö, och det är väl isåfall främst FN som borde verka för att få bort dessa orättvisor och snedfördelning av resurser. Tycker jag i allafall.
CITAT (pisanggoreng @ 08-12-2004, 17:43) ps. Posse: artiklen du länkade till om Etiopien talar om nästa skörd år 2003, så det är nog lite inaktuell..... beror säkert på att hela den här tråden startades i början av 2003...
Sulawesii
09-12-2004, 18:27
Haha..... jag såg inte heller att tråden var så gammal!
CITAT (Sulawesii @ 09-12-2004, 18:27) Haha..... jag såg inte heller att tråden var så gammal! :D  Tyvärr är nog detta med massvälten i världen ständigt aktuellt.
Sulawesii
10-12-2004, 18:47
Ja, DEN är ju, synd och skam, alltid det.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|