Full version: Chili & Lobelia
djingis
Jag beställde en hel del fröer här från Odla och fick dem från Mr Fothergills.
Jag blir inte klok på min achilifröer.
Imorgon lördag så är det 1 månad sedan jag satte dem och de visar inte sig.
Likadant är det med Lobelierna?
Däremot så hittade jag en gammal fröpåse med blåa lobeliefrön från förra året och de spirar, trots att de hamnade i fröbänk samtidigt.
Jag har två rum i källaren på mina föräldrars gård. Väggarna är vitkalkade så de är ljusa, samt det finns flera fönster (stora) och sedan har jag en sådan här lampa som pappa köpte genom Allt om Trädgård. Så de har bra förutsättningar för att gro.
Allt annat har grott men inte dessa?
Rossi
Våra chilifröer gror alltid inom en vecka så man kan ju undra vad det är som har gått fel. Vi har sålådan i ett varmt söderfönster och när de väl har grott så flyttar vi ut lådan i garaget och ställer den ljust. Där är lite svalare så att inte groddarna ska skjuta i höjden utan istället växa sig knubbiga.

Hoppas att det löser sig!
djingis
så du tror att något gått fel då? att de borde varit uppe nu då?
pisanggoreng
mina chili gror också snabbt. årets alla tio sorter grodde på mindre än en vecka.

undervärme är bra (jag brukar ha sålådorna på elementen).
Rossi
CITAT (djingis @ 22-04-2005, 08:26)
så du tror att något gått fel då? att de borde varit uppe nu då?

Ja, har de inte grott på en månad så är nog något fel. Kanske har sådden torkat ut?

Själv har jag aldrig behövt undervärme utan chilifröerna gror på några dagar ändå.

Eller så är det någon speciellt svårodlad sort du har fått tag på men själv har jag sått många olika sorter under de senaste åren utan att misslyckas.
nina L
Hur varmt/kallt är det i din källare?
Det låter nästan som om dina frön är döda, sad.gif
160kvm stort hus
Mina var oxå konstiga.. Lobelian alltså..

Först planterade jag en kruka som jag gör med alla fröer.. Dvs såjord, frö såjord över.

Sen läste jag på lobelia påsen att fröerna inte ska täckas.. Shit!! Jaja, en sådd åt helvete då.
Så resten av lobelian strödde jag på jorden.

Det enda som kommit upp är den som jag planterade "fel". Dvs den som jag strödde jord över. Resten har inte behagat visa sig förutom nån enstaka liten planta.
Den som jag strödde jord över har nog alla ( tre miljarders miljoner, typ ) kommit upp på.

Man ska nog inte alltid göra som det står.. *ler*

Mvh G
noora
Chilifröers grotid kan variera. Jag sådde 10 olika sorter i slutet av januari. Åtta av sorterna grodde inom ett par veckor, men de två sista sorterna tog nästan 4 veckor på sig. Jag provade flytta runt minidrivhusen och att ta av och på locken, och kom fram till att för just dessa två sorter var fönsterbrädan bäst, med locket på men vädring då och då.
Åsa, mälardalen zon 2
Har du satt plast över Lobeliasådden? med tanke på att de bara strösslas på ytan av såjorden måste det vara hög luftfuktighet för fröerna att gro.
djingis
Jo, jag har plast över Lobeliasådden. Frötråget intill med gamla Lobeliafröer som skulle varit i jorden i fjol- de ha kommit men inte dessa. Så det är det som får mig konfunderad. unsure.gif
Grönblomman
CITAT (noora @ 22-04-2005, 11:12)
Chilifröers grotid kan variera. Jag sådde 10 olika sorter i slutet av januari. Åtta av sorterna grodde inom ett par veckor, men de två sista sorterna tog nästan 4 veckor på sig. Jag provade flytta runt minidrivhusen och att ta av och på locken, och kom fram till att för just dessa två sorter var fönsterbrädan bäst, med locket på men vädring då och då.

Åh, det gav mig lite tröst, after all. Jag har sått chili för cirka... ja tyvärr har jag inte riktigt koll på det, men säkert i alla fall 1½ vecka, och ingenting har kommit upp. Inte heller paprikan... Ändå "lever" de under samma förhållanden som de andra sådderna gjort (de som kommit upp), förutom att alla fröer jag satte sist var i torvkrukor. Kan de ha torkat ut?? sad.gif sad.gif

Eller får jag har lite mer tålamod..? Annars kanske det går att slänga in en sådd Nu, så här sent? (obs inomhus)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon