Hej
Satte Liguster förra helgen. Fram till dess hade vi + på natten men sedan dess ända ner till 6 minus. Är nu orolig för att jag skulle ha väntat.
Planterade även fläder och syren..................gulp
Behöver jag oroa mig?
Hur mycket ska jag vattna...eller fryser rötterna sönder om de är för fuktigt?
Ni vet kanske vid det här laget att jag inte har så stor koll på växter och trädgård.....ännu!
/aja
kristerh
22-04-2005, 08:50
Det är nog ingen fara med dina nyplanteringar, kölden är bara tillfällig och det är plantorna vana med, du kan fortsätta att vattna mycket den första tiden och vid torka i sommar.
krister
Ja de här kalla nätterna gör att man blir orolig för sina unga plantor, men för rötternas del kan man vara lugn. Det blir ingen tjäle av så här korta nätter. Också de gröna delarna brukar klara köldknäppar galant.
Min erfarenhet är att om växter med blad kommer från växthus och sätts ut är de mer känsliga för ljus och direkt sol, än för köldknäppar. Om dina plantor stod ute i plantskolan har de redan vant sig vid det, och klarar säkert kylan också.
Fläder och syrén klarar att få blad bortbrända av både sol och svinkyla och att bryta nya knoppar. Ligustrar känner jag inte lika väl, men om det är en vintergrön sort så är solbelysning och följande vattenbrist värre än köld.
Håll vattnat oavsett kylan men dränk dem inte varje dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.