Pixi
Fenja
Jag gissar att det är en våradonis, Adonis amurensis 'Fukujukai'
Mvh
Fenja
Betty
Jag tycker att den ser ut som en sippa av något slag . Anemone
Gulsippa kanske...?
Pixi
Ja, en våradonis är det nog.
Tack snälla för hjälpen
Reserv
Hellre en gulsippa än en våradonis i alla fall. Våradonisen har flikiga blomblad och nästan barraktiga blad, gulsippan däremot har stora rundade blomblad som på bilden, men lite lur är jag på om bladen verkligen tillhör en gulsippa. Kanske den ändrar sig lite när den väl slagit ut.
Dilidis
Jag var också inne på våradonis först men de brukar väl vara lite mer "ludna". Hur hör är växten?
Dilidis
Ja, alltså hur HÖG växten är var det jag försökte fråga om.. inte om den hör bra tongue.gif
Pixi
ungefär 2 dm är den
netaave
Jag tror också på gulsippa
Lars-Olof Arvids
Det är inte någon gulsippa (även om den är ganska lik) utan min favoritvårblomma guldadonis (Adonis amurensis)! Den har inte lika fintrådiga blad som våradonisen (A. vernalis) och blommar dessutom tidigare. Förra året köpte jag en som snällt har blommat i ett par veckor nu, och i onsdags köpte jag två till på Trädgårdsamatörernas möte i Uddevalla. Gulsippor har jag också, som nu är på väg att slå ut.

Olle
Dilidis
Jaha, då fick man reda på det - det var ju lite kul.. och lärorikt rolleyes.gif
Nutten
För skojs skull kan jag lägga in två bilder för jämförelse.

Först ut är guldadonis

Å så har vi gulsippa:
Fenja
Mmmmm guldadonis alltså... alla dessa sorter! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Pixi
Tack så mycket för all hjälp
nu vet jag vad som växer i min rabatt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon