Full version: Pelargonhjälp
Sulawesii
Köpte mig en P. denticulatum "Pine" för ett tag sedan. Efter att jag toppat den har moderplantan skrumpnat i blanden och ser tråkig ut. Den nya sticklingen ser dock bra ut.
Nu undrar jag om denna är svår att odla? Om den behöver lite specialbehandling eller om jag bara haft lite otur. Ska väl säga att jag inte är ett dugg kunnig när det gäller pelargonier.

Vill gärna ha tips för hela året, eftersom jag är helt förälskad i denna pelargon och vill ha kvar den i resten av mitt liv! smile.gif Ni vet hur man kan bli..... *kärlekssuck*
Muguet
Pelargoner vill som regel torka upp mellan vattningarna, men gå in på
http://www.pelargonsallskapet.com/ så får du mer tips.
Muguet
kickibj
Jag älskar också pelargoner och för det mesta brukar de frodas, men visst händer det att en del blad gulnar ibland. Jag brukar bara plocka bort fula blad och i övrigt sköta dem som andra krukväxter. Rejäl rotblöta när de vattnas och sedan inget vatten förrän de börjat torka till. När det börja bli risk för nattfrost tar jag in dem i pannrummet där det är svalt och ljust. De får då sparsam vattning fram till månadsskiftet februari-mars då jag ökar vattningen (bor i ångermanland). Det syns på växten när det är dags att börja vattna eftersom den då börjat skjuta nya skott. Efter några veckor bör de planteras om då de enligt min uppfattning är i stort behov av näringsrik jord. Krukväxtnäring brukar jag ge när jag kommer ihåg det. Lycka till! Kram Kicki
Sulawesii
Har varit inne på Pelargonsällskapets sidan förut, men då bara kollat i nybörjarråd efter skötseltips. Nu kollade jag lite mer utförligt och hittade en hel del. Tack, Muguet!
Tack också kickibj, och välkommen hit!
Vet någon om vildsorterna är svårare än hybriderna?
Anki på Öland
Hej
Om du går in på Tornspirans hemsida och fortsätter till Pelargonforum hittar du ett bra ställe att fråga om just "vildar"på.
Vi använder det forumet och håller just på att bilda ytterligare en pelargonförening med specialintresse för just vildpelargoner.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon