|
djingis
22-04-2005, 11:51
Då jag skrev under tråden Pissmyrediet berättade jag om att jag hade ont i ryggen. Det gör så förtvivlat ont att jag håller på att bli galen. Jag ska till doktorn på tisdag i ett annat ärende och ska ta upp det med honom ändå. Jag har ont i ländryggen och det strålar ner i vänsterbenet. När jag ska gå in i bilen på förarplatsen så är det nästan stört omöjligt att få in benet, då jag får lyfta in benet och hålla i knävecket. Jag har aldrig tidigare haft ont i ryggen så jag vet ju knappast hur jag ska bete mig. Idag så när jag lukade två rabatter så fick jag krypa ömsom sitta och däremellan sträcka på mig. Vig som ett kassaskåp!
Låter som om det skulle kunna vara ischiasnerven som spökar... IschiasMvh Fenja
*Felix matte*
22-04-2005, 11:56
raderar...upprepning
mamamaggan
22-04-2005, 11:56
Nu är jag ingen läkare men det verkar som om du har ischias. Ont i ryggen med smärta ner i benet brukar yttra sig så. Tror att det beror på att en nerv ( ischiasnervern om jag inte har fel ) kommit i kläm. Din ryggsmärta ska du definitivt ta upp med din läkare så är jag säker på att du kan få hjälp! Försök hålla dig varm om ryggen tills dess. Brukar lätta lite då. Och inga stora ansträngningar ( lätt att säga , jag vet) tills du varit hos läkaren.
kristerh
22-04-2005, 11:58
Svårt att säga vad det är  om det strålar ner i benet kan det vara ischias (stavning) om du går som en fällkniv och har svårt att räta på ryggen har du nog begåvats med ryggskott. krister
djingis
22-04-2005, 12:05
Tack för era snabba svar! Jag går inte som en fällkniv utan går hyfsat utan smärtor. Det känns allra mest när jag ska böja mig ner. Behöver jag då lyfta något då jag böjer mig ner så  . Då behöver det inte vara så värst tunga saker som jag ska lyfta. Att lyfta benen förutom vanliga gångsteg gör ont. Just den rörelsen när man ska in i bilen är hopplös då det smärtar otroligt och allt går i slow motion. Jag använder mig av Panodil 1g och tar det när det känns allt för mycket. Det känns så typiskt att få ont just nu då det sprudlar av energi i mig och det finn så otroligt mycket att göra- framför allt som jag "vill" göra.
farbror B
22-04-2005, 12:10
Jag har samma problem, eller åtminstone säger min kiropraktor att om jag inte vilar/tränar så får jag det. I princip är det bara att vänta och att röra sej normalt, fast utan all tyngre ansträngning förstås. Gå är bra, sitta stilla är sämre, jogga är uteslutet, liksom tyngdlyftning.
Hoppas det går över för dej fort, det där är inte roligt
djingis
22-04-2005, 12:12
CITAT (farbror B @ 22-04-2005, 13:10) Jag har samma problem, eller åtminstone säger min kiropraktor att om jag inte vilar/tränar så får jag det. I princip är det bara att vänta och att röra sej normalt, fast utan all tyngre ansträngning förstås. Gå är bra, sitta stilla är sämre, jogga är uteslutet, liksom tyngdlyftning.
Hoppas det går över för dej fort, det där är inte roligt Vad ska du träna med? Jga gick på styrketräning innan men det känns uteslutet nu. Då jag får var aglad att jag orkar något i trädgården istället!
farbror B
22-04-2005, 12:15
Träning betyder i detta fallet endast normala rörelser + några speciella som jag fick av kiropraktorn. man tränar ju ryggen när man använder den till vardags, det enda man absolut kan säja om ryggskott och liknande är att stillasittande inte läker. Det bästa är helt enkelt att vara som vanligt, att tänka på bra arbetsställningar och inte överbelasta.
Åsa, mälardalen zon 2
22-04-2005, 13:15
En bra kiropraktor eller liknande rekommenderar jag. Jag får problem med ryggen ibland, första gången gick jag till läkare som skickade mig till sjukgymnast men inte hjälpte det allt hon gjorde var att stretcha ut musklerna men jag hade fortfarande ont i ryggen så jag knappt kunde sitta. Jag hade ont i runt ett halvår innan jag tog mod till mig och gick till en kiropraktor, som sade att jag hade en kota som satt snett i ländryggen. Han knögglade ihop mig och tröck till så det sade knak och smärtan försvann direkt (fast musklerna blev lite ömma). Sedan dess går jag till kiropraktorn så snart jag känner att något inte är helt rätt i ryggen.
Inga från Närke
22-04-2005, 18:29
CITAT (djingis @ 22-04-2005, 12:51) Jag har ont i ländryggen och det strålar ner i vänsterbenet. Har du en öm punkt bak på vänster skinka, det brukar vara en liten symton på ischias. Jag har haft det så jag vet. Men efter att en kamrat till mig gjorde massage och jag lärde mig lite sjukgymnastik från vår företagshälsovård så har jag sluppit besvären som tur är. Kan känna det lite ibland men då gör jag de rörelserna jag blev visad och då går det över. Tyvärr är det svårt att via text visa hur du ska göra. Men en rörelse är att stå på alla fyra och sträcka vänster arm utåt och upp framför sig och höger ben utåt och upp bakom sig så långt som man kan och sedan tvärt om ca 5-10 ggr. En annan är att ligga på mage och sträcka dig upp så långt du kan typ sittupps vila mellan. En annan är att ligga på rygg och böja höger armbågen mot vänster knä och tvärt om 5-10 ggr varannan gång. Nästa är att åter igen stå på alla fyra och skjuta rygg typ som en katt och rulla tillbaka. Det finns lite fler men svåra att beskriva i text. Alla dessa ska utföras varje dag / kväll testa får du se.
CITAT (djingis @ 22-04-2005, 12:51) Då jag skrev under tråden Pissmyrediet berättade jag om att jag hade ont i ryggen. Det gör så förtvivlat ont att jag håller på att bli galen. Jag ska till doktorn på tisdag i ett annat ärende och ska ta upp det med honom ändå. Jag har ont i ländryggen och det strålar ner i vänsterbenet. När jag ska gå in i bilen på förarplatsen så är det nästan stört omöjligt att få in benet, då jag får lyfta in benet och hålla i knävecket. Jag har aldrig tidigare haft ont i ryggen så jag vet ju knappast hur jag ska bete mig. Idag så när jag lukade två rabatter så fick jag krypa ömsom sitta och däremellan sträcka på mig. Vig som ett kassaskåp!  låter som ett diskbråk ischias är ett symtom, inte en sjukdom ischias uppstår när nerven kommer ikläm... dina problem med att få in benet är nerven som är iklämm i ländryggen
zaaritha
22-04-2005, 19:09
Jag har haft ischias i flera omgångar, samt ryggskott en gång! Hemskt! Smärtorna är vidriga! Krya på dej!
CITAT (zaaritha @ 22-04-2005, 20:09) Jag har haft ischias i flera omgångar, samt ryggskott en gång! Hemskt! Smärtorna är vidriga! Krya på dej! VISST ÄR DET VIDRIGT!!!!!! den som aldrig haft ett ryggskott, eller diskbråk kan aldrig föreställa sig hur ont det gör jag fick mitt första utbrott när jag flyttade en stol i sidled.. det behövs SÅ lite för att det ska gå snett.... säger också...krya på dej...
Yin o Yang
22-04-2005, 19:31
Låter som ischias i mina öron också. Jag rekommenderar varmt akupunktur  . Drabbades för ca 20 år sedan av ischias och ryggskott (rejält sådant  ) samtidigt och gick på 3 behandlingar hos en duktig akupunktör. Sedan dess har jag, peppar peppar ta i trä, inte haft några känningar  . jag fick även massage av henne.
Man ska ha en sten i bakfickan mot ischias...gammalt kärringråd... Nä...skämtåsido...ryggont är inte kul...jag dras väl med nåt gammalt som spökar ibland...men jag får väl skylla mig själv eftersom jag aldrig går till läkare eller kiropraktor eller nåt sånt...  ... Hoppas du får ordning på din....
Träning för att stärka magmusklerna så att du kan hålla emot ryggen när du arbetar i trädgården. Det är mitt bästa tips. Stabilitetsövningar, gärna i bassäng. Man tränar bland annat med vattenhantlar. Och situps hemma. Men det klarar du inte nu under ditt akuta tillstånd. Nu ska du bara vara aktsam och hålla ryggen varm. Och ta värktablett när du måste. Samt försöka hålla dig igång så gott du kan. Kontakta en sjukgymnast så får du hjälp med träningsschema.
*Felix matte*
22-04-2005, 23:00
Kiropraktor  Efter att ett antal ggr råkat ut för "ischias" med låsningar och totalt oförmögen att gå ens ett par meter utan stor ansträngning och nästan outhärdlig smärta... så vill jag slå ett slag för Kiropraktor... där fick jag hjälp och har sedan dess sluppit undan med endast små besvär som jag vet hur jag ska hantera. Sjukgymnasterna har varit alltför "tama"... rädda att ta i... kört med ultraljud och brummande massageapparater... till ingen hjälp Viktigast är dock att man inte sitter mer än korta stunder... promenera så mycket du orkar och lägg dig emellanåt och vila.. du känner bäst hur mycket du orkar hålla igång. Krya på dig!
djingis
23-04-2005, 07:41
Åter igen 1000 Tack för era inlägg.Jag verkligen lusläser dem om och om igen. Precis som Ni skriver så har jag lätt för att stå rakt utan smärta och kan gå utan smärta men sitta, böja sig ner och resa sig är ett eländes elände. Tur så har jag en terassrabatt där jag kan stå framför och luka, men jag når ju inte allt
mrsgreen
23-04-2005, 09:07
Annki har en god poäng, många tror att det är svaga ryggmuskler som orsakar ryggont, men oftast är det faktiskt svaga magmuskler som ställer till det!
När jag var på rehabiliteringcenter för mitt diskbråck fick vi göra massor med magövningar, ofta är det de muskler som sitter under naveln som är svaga. Dessa muskler är jätteviktiga för att stabilisera ländryggen. Träna i att dra in naveln mot ryggen utan att spänna de muskler över navel så mycket. Håll i 5-10 sekunder och slappna av.
En annan jättebra övning är att stå på alla fyra och försiktig ta bort en arm eller ett ben som stöd men samtidigt inte röra kroppen, under denna övning ska du dra in naveln mot ryggen och hålla så tills armen/benet är tillbaka som stöd. Du ska alltså kunna sätta ett glas vatten på ryggen och den ska stå helt stilla när du tar bort en arm/ben. När du efter träning vill öka svårighetsgraden tar du bort en arm och ett ben samtidigt men ska stå blixtstilla. Jättesvårt.
Krya på dig!
fruberglund
23-04-2005, 09:35
CITAT (Inga från Närke @ 22-04-2005, 19:29) Har du en öm punkt bak på vänster skinka, det brukar vara en liten symton på ischias. Det behöver inte vara det. Jag hade också en öm punkt (eller flera ska jag väl säga) I det här fallet låter det som Ischias men jag hade precis samma problem, ont i ländryggen som strålade ner i ena benet. Ont i höften och ständig värk. Gick till VC och där sa de bara, det är Ischias, käka lite värktabletter. Gick inte över, nöjde mig inte med det utan gick till läkare istället. Där fick jag konstaterat att det INTE var Ischias eftersom jag kunde böja mig utan smärta. En enkel koll som de likaväl hade kunnat gjort på VC. Fick "remiss" till sjukgymnast som genast sa att det var en muskel som var inflammerad. Gick och fick Akkupunktur ca 10 ggr och nu är det helt borta Det här låter dock som Ischias eftersom du inte kan böja dig men uteslut inte andra saker för det och var envis och ifrågasätt om de bara vill ge dig värktabletter och skicka hem dig. J-ligt lätt sätt att bli av med patienter. Jag blir vansinnig på sånt!!! Värktablettsindustrin måste ju gå med rejäl vinst... Hoppas det blir bättre snart!
jag har oxå haft eller har rygg problem. min rygg knäckare sa att jag hade för svag korsrygg,ofick några övningar som jag skulle göra.Som man ska göra varje dag.
sittupps ,kissande hund (ler) o andra övningar som man ej använder vikter. o framför allt promenera mycket (om man ej har för ont då) som det tidigare har skrivit så är den största orsaken till ryggont det är för svaga magmuskler.
Hoppas det blir bättre,krya på dig.
CITAT (Tesa @ 22-04-2005, 20:53) skylla mig själv eftersom jag aldrig går till läkare eller kiropraktor eller nåt sånt...  ... Jag går ibland. Jag måste. Men jag har lärt mig att bli min egen läkare - i viss mån...som alla andra....men jag rekommenderar inte att man skall låta bli att gå till doktorn...gör istället som så att ni går till 10 doktorer och ser vad majoriteten säger..... Jag tycker ryggbesvären som beskrivs här ovan låter som ischias.... Krya på dig.
Jag tycker det låter som ett "ryggskott" -föreslår att du hittar en DUKTIG kiropraktor. Ibland ska man kyla på ryggen för det kan ha blivit en svullnad och då klämmer det nerverna och ibland lindrar det med lite värme. Svårt bara att veta vilken behandling som gäller vid olika tillfällen. Jag har själv haft samma problem till och från. Käre maken har fått skjutsa mig liggandes i baksätet till kiropraktorn, man känner sig lite uttittad om nån ser in i bilen.... Försök att hålla igång i alla fall, det är nog det bästa för dig. Krya på dig!
Jag har inte hunnit läsa alla svar för jag har latat mig i fjällen, men tror på också på ishias eller diskbråck. Har haft problem med det i 30 år så jag förstår att du lider. Mina problem har alltid självläkt med hjälp av en bra sjukgymnast och egen träning. Det bästa för mig mot ishias är vattengympa och promenader och det kan man nästan alltid klara av trots smärta. Lycka till!  torvan
Anki på Öland
24-04-2005, 20:33
CITAT (mrsgreen @ 23-04-2005, 10:07) Du ska alltså kunna sätta ett glas vatten på ryggen och den ska stå helt stilla när du tar bort en arm/ben. Låter himla svårt att få dit vattenglaset..... Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|