boelzon4
22-04-2005, 14:40
Har jag sått, jättesöta! Nu har jag dem i kärl och håller på att avhärda dem för att ha ute. men sen? Är de perenna och härdiga eller skall man hoppas att de fröar av sig?
Har du möjligen kvar fröpåsen eller hela namnet på dem så är det lättare att svara på... men violer är vanligtvis bienna (tvååriga) och frösår sig, eller perenna.
Mvh
Fenja
MIna viola cornuta överlevde inte vintern... fast just den är kanske inte bienn?
Ciczi
Mina små och svarta violer överlevde inte alls här i zon 7, men jag hade pyttesmå svart-lila i hela rabatten året därpå. Dom var inte större än styvmorsvioler. Lite många kanske men väldigt söta.
/Åsa
boelzon4
22-04-2005, 16:29
Har nog inte påsen svar tyvärr... nåja, det är bara att sätta ut dem och se vad som händer...
Är du den Boel jag tror att du är?

Mina bukettvioler som jag satte nu ska vara bienna enl fröpåsen iaf, tror dom kommer år från år o sprider sig ganska fint, men det kan också vara min önskan som är het. ;-)
boelzon4
22-04-2005, 18:52
Heh! visst är det jag!*s*s*
Nu skall jag fundera på var jag skall sätta dem så att de kan fröa sig.. om det är det de vill! Jag har en ganska stor trädgård men det mesta är nån sorts gammal kohage...
kerstin z5-6
22-04-2005, 18:59
Cornuta alba minor är peren n i z6 vit -övriga som är bienna har inget problem med att fröså sig -efter ett par år degenererar de till styvmorsvioler -då får man så om dem
boelzon4
22-04-2005, 19:38
Tack kerstin! Styvmorsvioler är ju inte heller helt fel!
Em_I_Am
22-04-2005, 22:46
Köpte du fröerna på impecta kan det kanske vara Viola ‘Bowles Black'
Miniviol? Jag sådde fröer förra året utan att EN ENDA grodde. Hmm... måste gjort något fel. har några få fröer kvar o tänkte slänga ut dem i år bara för att se om det kommer nåt på friland.
Den är perenn enligt impectas sida.
zaaritha
22-04-2005, 23:58
Styvmorsvioler --vilda,eller odlade--är så vackra!!
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2005, 07:22
Om den svarta violen var Black Jack lär den dyka upp i framtiden. Det var nog 12-15år sedan jag sådde den sorten men det dyker upp plantor lite här och var fortfarande.
boelzon4
23-04-2005, 11:28
Bowles black var det! Vad kul! Då är det riktiga perenner. *Glad!*
Den första har redan slagit ut.
Em_I_Am
23-04-2005, 13:11
Kul att kunna hjälpa nån annan för en gång skull

Åh jag är allt bra avundsjuk. Hade sett fram emot de svarta skönheterna...
Hur bar du dig åt? Sådde inne? När?
boelzon4
24-04-2005, 13:18
Sådde inne i v 9 tror jag. Sen har de stått frostfritt i uterum i någon månad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.