Full version: Veilchenblau
fruberglund
Skulle vilja sätta min Veilchenblau att klättra i Bukettapeln.

Går det eller kommer rosen kväva busken till slut? Går det bara sätta rosor i döda träd?

Skulle bli fint på sommaren tror jag smile.gif
fruberglund
Ingen som vet? Då är det väl bara att prova då smile.gif
Cilla
Jag har ett par Veilchenblau men de är bara lite dryga året så jag vet inte hur buskigt klättrande de vill bli hos mig i zon 3. Pinnar på med få men långa 2meters rankor gör de iallafall och blommorna skiftar starkt i färg, mycket fint.

En buskformad liten apel kan den säkert tynga och konkurrera med, ett större stamträd tror jag inte den kan annat än störa lite grand. Även om den inte har så mycket taggar är det nog mest praktiskt att sätta den i ett träd som du inte beskär eller vill gå upp i. Men det behöver man ju inte göra i prydnadsaplar heller!
fruberglund
CITAT (Cilla @ 27-04-2005, 02:40)
Jag har ett par Veilchenblau men de är bara lite dryga året så jag vet inte hur buskigt klättrande de vill bli hos mig i zon 3. Pinnar på med få men långa 2meters rankor gör de iallafall och blommorna skiftar starkt i färg, mycket fint.

En buskformad liten apel kan den säkert tynga och konkurrera med, ett större stamträd tror jag inte den kan annat än störa lite grand. Även om den inte har så mycket taggar är det nog mest praktiskt att sätta den i ett träd som du inte beskär eller vill gå upp i. Men det behöver man ju inte göra i prydnadsaplar heller!

Tack för svaret Cilla.

Apeln är inte så liten...tja, det beror ju på vad du menar med liten smile.gif

Blommande Apel.

Är väl mest rädd att den skulle "kväva" busken i så fall.

Nej, jag har nog inte tänkt klättra upp i den biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Har inget träd den kan klättra i tyvärr. Har liten tomt och träden är tyvärr väldigt unga och små fortfarande.
Cilla
Jag skulle inte tro att Veilchenblau klättrar ihjäl apeln, även om man kan se bilder från Danmark där de verkar kunna välla fram som en honungsros.

Jag har kommit att tycka om den här Veilchen, men vi får väl se hur den mjöldaggar sig hos mig så småningom. Den har ju tendens till det. Bladen är ljust gröna och småbladen smala och de doftar kåda när man rör vid dem. Blommorna ska man nte se så här enskilda, du har säkert sett hur härliga färger i lila och mörkrosarött den har med sina klasar av blommor.

Min Veilchenblaus första blomma och knopp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon