Åsa - Alingsås
Nu har jag nog haft ihjäl mina små frösådda plantor... sad.gif Tänkte försöka börja avhärda dem idag så de fick stå ute i skuggan, det var inte speciellt blåsigt och långt ifrån minusgrader, så jag trodde det skulle gå bra. Men när jag tittade till dem efter ett par timmar slokade de och såg allmänt döende ut... sad.gif unsure.gif sad.gif Är det bara att kasta nu? Är det någon idé att försöka så broccoli och blomkål på friland?
Jaja, nästa år får jag investera i lysrör och kanske ngn enklare form av växthus så ska det nog bli bättre!

MVH, Åsa!
pejori
hav tröst.
så gjorde mina också här om dagen smile.gif
jag tog in dom igen och dom repade sig under natten wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Unga plantor tål inte blåst, kyla starkt solsken mm. fiberduk är att rekommendera ifall man ställer ut småplantor.

Det är dock inte för sent att så nya kålplantor, snarare mera lagom det brukar räcka med att så kål en 4-5v innan utplantering och ofta kan man inte sätta ut dem förren i början på juni (efter avhärdning, och man behöver inte avhärda förrän 1-2v innan utplantering).
kerstin z5-6
Du får se det så att du lärt dej nåt viktigt -första dagen från innetemp o ut räcker det med en timme eller två -+ frostduk .. sen får man utöka tiden -detta är besvärligaste tiden och saknar man växthus den enda vägen ..
Men det går smile.gif
Förhoppningsvis hämtar de sig i natt

smile.gif
Utesådd är Åsa bäst på , säger hon att det är för tidigt så är det
Nanna
CITAT (Åsa - Alingsås @ 22-04-2005, 17:56)
h

Om det tröstar så har jag snart haft ihjäl mina inomhus... *suck* Hur får man de små rackarna att överleva?
Grönblomman
Jobbigaste tiden?? 2 timmar per dag? tongue.gif
Jag flyttar runt mina sådder hur mycket som helst per dag, allt för att se till att temperaturen håller sig bra, sval och att de får så mkt solljus som möjligt, och ibland se till att få inte direkt solljus. Detta resulterar i brickor på golvet i stora delar av vardagsrummet, vilket inte är så populärt rolleyes.gif smile.gif .

De (som kommit upp) verkar hittills må fint!:)
Lycka till med dina plantor, de klarar sig säkert fint. Bara för att de slokar finns det ju ofta liv i dem, på någon del.
kerstin z5-6
Tja bära ut plantor och jord är tungt ... antar att du är en kontrollerad såare sleep.gif , men de finns allvarliga fall av sågalenskap här blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif smile.gif
Åsa - Alingsås
Nu kan jag faktiskt till min stora glädje meddela att allt verkar ha hämtat sig utom just broccolin och blomkålen, och möjligen salladen men den sörjer jag inte för den var tydligen bättre att så på friland i alla fall. Så jag gör väl en ny omgång kål! Jag börjar få en känsla av att jag var för ivrig att komma igång när jag sådde, hehe. laugh.gif rolleyes.gif laugh.gif

MVH, Åsa!
*Eko*
[QUOTE=Grönblomman,22-04-2005, 19:21]Jobbigaste tiden?? 2 timmar per dag? tongue.gif

Jag "härdar" mina max 2 timmar per dag...beroende på vädret (kylan, blåsten...)...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon