Anna Maria
Hej!
Förra året gjorde jag en ny stor rabatt där jag satte en massa perenner. Jag grävde bort grässvål och fyllde på ny plantjord. Nu har jorden sjunkit och det skulle behöva fyllas på nån decimeter jord för att det ska se snyggt ut. Men perennera har börjat titta upp - pion, iris, isop, lysimachia, bergenia, digitalis och studentnejlika. Vad händer med de små rosetterna om jag täcker dem med jord? Orkar de komma upp igen, eller kvävs de?
Hur kan jag göra?

Tack på förhand

Maria i Västerås
kerstin z5-6
rör det sig om en dm kan du fylla upp , inte på just rosetterna men runt dem -är det 2-4 dm måste du ev lyfta upp dem o plantera om .. det är naturligt men en viss sänkning av rabatt jord ..-därför bör man fylla 2 dm över kant när man planterar minst ..
olgak
Oj, 2 dm över kant!

Jag har fyllt två stora rabatter med ny fin jord, sen har jag vattnat REJÄLT (plus att nu har det ju regnat mycket här i Stockholm), då sjönk det ihop kanske 5-10cm, och vi fyllde på mer. Nu har det allt sjunkit lite till, kanske 5 cm, högst, på tre veckor. Jag har inte planterat något än. Ska jag nu fylla ÖVER kanten på rabatten, innan plantering, är det att rekommendera? Berätta mera!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon