zaaritha
Vad tycker ni om hans utspel?
Jag anser att man ska respektera alla religioner.
Upp till er att svara o diskutera!
Fenja
Runar har fått detta omdöme i en tidigare tråd! smile.gif
Mvh
Fenja
zaaritha
Åh--förlåt!
Har ej kollat allt än! Mycket nu, när jag vart borta ett tag!
Så--jag förhastade mej!
Fenja
biggrin.gif Ingen skada skedd!!
Mvh
Fenja
Reserv
CITAT (zaaritha @ 22-04-2005, 20:15)
Vad tycker ni om hans utspel?
Jag anser att man ska respektera alla religioner.
Upp till er att svara o diskutera!

Så sant så, men håll med om att han egentligen har lite rätt där. Om det hade varit i sverige så hade mohamed dömts för pedofili samt bigami. Afrikanska invandrare (muslimer) skickar ju t.o.m. ner sina döttrar till afrika för att gifta sig vid 12 års ålder och för att omskäras. Ska vi inte få ha en åsikt om det heller? Klart att runar har rätt att ha en åsikt, men kanske lite dumdristigt att gå på just muslimer sleep.gif bara för att man råkar ha en åsikt så behöver man inte vara rasist eller främlingsfientlig, jag är varken eller. jag har en massa vänner som är invandrade men som förljer seden dit dom kom.
zaaritha
Han "gick ju på" Buddha också!
Jag tycker att han enbart framstår som korkad!
Man ska väl sätta sej in i andra religioner, innan man angriper dem!?
Vad säjer att Runars religion är rätt??
mamamaggan
Känner inte Runar, har aldrig träffat karln . Men det som man läser om honom ( rådjursjakt, religiösa utspel mm) ger ju i mitt tycke intrycket av en väldigt inskränkt människa.

Det verkar som om han inte kunde tänka sig att han skulle bli påhoppad av dem han kritiserar ( eller också är det ett smart drag för att kunna få snyft-sympatier - Stackars mig jag är mordhotad ).

Om han nu är så dum att han inte förstod vad uttalandet skulle leda till är det ju egentligen synd om karln, men inte får han mina sympatier! mad.gif
Fenja
En annan infallsvinkel: Aftonbladet debatt...
Mvh
Fenja
GoSatta
"Så sant så, men håll med om att han egentligen har lite rätt där. Om det hade varit i sverige så hade mohamed dömts för pedofili samt bigami. "

Jo men det är långt ifrån en ovanlighet i alla kulturer inklusive vår egen att folk både gifter sig och "fullbordar" sitt äktenskap i väldigt ung ålder. Pedofili är ett nytt ord och går inte att änvända i äldre kulturer.

i tex. "det gamla" grekland så var relationen mellan en äldre herre och en ung pojke det absolut finaste men det är väl knappast något som hyllas idag. Man kan inte tolka sådant som har hänt efter dagens moral så själfallet är runar ute och cycklar (som vanligt)
Reserv
jag vet inte VAR han är ute och cycklar nånstans, men det är DAGENS muslimer som gifter bort sina döttrar i mycket låga åldrar. Och JAG tycker att DET är fördjävligt rent ut sagt. Att försvara en religion bara för att inte klassas som rasist, när det finns stackars muslimer som flyr till sverige bara för att slippa gifta bort sina barn. Hur kan ni ta den religionen i försvar?
GoSatta
sen när är det religionens fel? det kallas samhälle. det finns gott om flyktingar från alla religioner men religion är inte statsbildningar.

Kkristna dödar, muslimer dödar, buddister dödar, hindusiter dödar, judar dödar, taoister dödar etc. etc. etc. etc. MEN det är inte religionernas fel, det finns ingen religion som stöder våld, grymhet och förnedrande.

Sen att det alltid är lätt att anklaga en religion som man inte gillar / känner till är bara okunskap eller rasism.

Religion dödar inte männsikor dödar.

Religion skapar inte människor det gör samhällen.
GoSatta
"men det är DAGENS muslimer som gifter bort sina döttrar i mycket låga åldrar. "

Så alla muslimer gifter bort unga döttrar? tänk på vad du skriver männsika.
zaaritha
Lever dessa muslimer i Sverige, får de väl anpassa sej! Men--i deras hemland--där gäller deras seder!
GoSatta
nu hittar jag inte länken längre men det var precis vad ordföranden för sveriges imanråd (eller vad det nu kan heta) skrev, islam är ju faktist också den enda religionen i världen som har regler för hur man ska uppföra sig i länder som inte har samma religion som sin egen, koranen säger att man ska följa reglerna som gäller i det landet där man bor, så rent religiöst är det inget otydligt allt. Allt handlar som tradition inte om religion.
Reserv
CITAT (GoSatta @ 22-04-2005, 21:38)
"men det är DAGENS muslimer som gifter bort sina döttrar i mycket låga åldrar. "

Så alla muslimer gifter bort unga döttrar? tänk på vad du skriver männsika.

Just vad jag gjorde sleep.gif Om dom är kvar i ett afrikanskt land så blir 90% av flickorna bortgifta långt före 15 års åldern, och äktenskapet skall fullbordas oavsett om flickan är 9 eller 15 år. Av dom som kommer till sverige som flyktingar så åker en ganska stor del tillbaka (vid lagom ålder på flickorna) för att "hälsa på släkten" som det heter, ofta så är inte flickorna med hem till sverige sen, utan familjen säger att hon ville stanna hos släkten och studera. Det är muslimska flyktingar som informerat mig om hur det går till, det är inte ett rasistiskt antagande.
mamamaggan
Är det verkligen religionen som säger att man måste gifta bort sina minderåriga döttrar?

Jag vet inte med säkerhet men jag tror att det är med det som med omskärelsen , en gammal tradition som göms under religionens täckmantel.

Idag finns det en mängd olika religionsutövare i Sverige. Att t ex tvinga sina döttrar att gifta sig i 12-års åldern strider väl mot svensk lag? Att diskriminera likaså ( detta gäller all slags diskriminering) eller göra rasitiska uttalanden.

Alltså , det som inom olika religioner strider mot lagen måste väl tas itu med oavsett vilken religion det handlar om. unsure.gif
GoSatta
vart lite fel i detta inlägg
GoSatta
"Just vad jag gjorde Om dom är kvar i ett afrikanskt land så blir 90% av flickorna bortgifta långt före 15 års åldern, och äktenskapet skall fullbordas oavsett om flickan är 9 eller 15 år. "

sen att större delen av alla muslimer inte finns i afrika det bryr du dig inte om?

Det land som har världens största muslimska befolkning är indonesien (över 200 milijoner muslimer) hur mycket av allt detta skit ser ni därifrån?

Det ni vädrar här är era fördommar, det har ingenting med islam att göra utan är enbart fördommar mot vissa KULTURER inte religioner.

jag håller med om att mycket av dessa "beteenden" är förkastliga och borde inte finnas men att försöka knyta ihopp dom med islam är enbart, okunskap, rasism eller bara ren idioti.

mamamaggan, håller med dig!

ps.
eller hur är det med dom 10 20 ja kanske tillåmed 40 50 milijoner muslimer som bor i kina? etc. etc. etc. islam är så otroligt mycket större än bara arab världen och afrika.
ds.
zaaritha
Jag vädrar ej mina "fördomar"--jag anser enbart att Runar visat hur korkad
han är!
Jag tycker inte att omskärelse är "ok", men ................
Reserv
Stackars mina vänner som är muslimer, som lever i okunskap, är rasister eller enbart idioter! ohmy.gif blink.gif wacko.gif Att dom får gömma sig för övrig släkt som vill ha ner flickorna till eritrea eller den andra familjen från somalien som inte vill att flickorna ska omskäras. Lever dom i okunskap eller är dom bara idioter? unsure.gif Sorgligt när människor bara kan ropa "rasism" så fort det vädras något som har med invandrare/flyktingar att göra. sad.gif
GoSatta
att alla har så svårt att förstå, det handlar inte om religion utan om KULTUR. inget i islam säger att kvinnor ska omskäras, det är en kultur som finns i vissa delar av afrika och den fanns där redan innan islam.

Varför inte fördömma just den kulturen? varför fördömma en av världens sötrsta religioner som inte har någonting med saken att göra?
Ani
Allt för uppmärksamheten. Jag tror att Runar vill väcka uppmärksamhet.

Fanatism finns i alla religioner. Fanatiker är i minioritet med andå , förbaskad mig, så skadar de mer än majoriteten gör.

Religion används av maktgalna dårar som vill ha ännu mer makt mad.gif

När kommer den dagen då vi alla kan leva i harmoni med varandra? Oavsett religion eller hudfärg?
Leva som våra blommor som skänker oss fägring, sida vid sida?
Reserv
CITAT (GoSatta @ 22-04-2005, 21:56)
att alla har så svårt att förstå, det handlar inte om religion utan om KULTUR. inget i islam säger att kvinnor ska omskäras, det är en kultur som finns i vissa delar av afrika och den fanns där redan innan islam.

Varför inte fördömma just den kulturen? varför fördömma en av världens sötrsta religioner som inte har någonting med saken att göra?

Okey, då var det ju egentligen inte just muslimerna som Runar kritiserade utan deras kultur unsure.gif wink.gif eller? Och det afrikanska muslimer kallar för "deras religion" är egentligen deras kultur wacko.gif Blir lite snurrigt det här. Så vad jag inte tycker om är alltså kulturen hos vissa, är jag rasist då eller främlingsfientlig, eller rent av en okunnig idiot? ohmy.gif
mamamaggan
Kan förstå er som är upprörda över vad som tycks göras i religionens namn. Men vi har ju religionsfrihet. Och så länge man som sagt var inte bryter mot någon lag har alla faktiskt rätt att ha sin religion ifred.

Själv tror jag på just religionfsrihet d v s jag tror inte på någon religion men därför vill jag inte förbjuda andra att göra det.
GoSatta
runar kritiserade Muhmmed och då indirekt Islam i en predikan sommhandlade om andra religioner alltså kritiserande han islam. Det finns ingen muslimsk kultur efter som Islam finns i hela världen, större delen är inte den klassiska "arabiska" muslimen som vi har i väst tror.

Att kritisera en kultur, ett samhälle även en religion är en sak men då ska man veta vad man talar om. Vi här iiväst är experter på att kritisera Islam för allt skit som kommer ifrån muslimska länder ÄVEN fast det inte har något med islam att göra, hur ska dom kunna försvara sig emot det?

Om vi som kallar oss så upplysta ska klaga och kritisera tycker man ju att vi borde skaffa riktig fakta innan vi spyr ut våra fördommar? Självklart har vi alla fördomman men vi borde lära oss vad vi har fördommar emot.

Många tror att dom inte gillar islam efter som att dom inte vet vad det är. 90% av vad folk TROR är fel med islam har ingenting med islam att göra utan är KULTURELLT.

Självfallet får man klaga på både religion, samhällen, folkslag etc. etc. men då måste man vara saklig. Tyvärr är vi aldrig det när det kommer till islam.
mamamaggan
Reserv, du är varken rasist , främlingsfientlig eller okunnig idiot om du kritiserar att man inte behandlar alla människor lika. Med det menar jag att man inte t ex ska tvinga sina döttrar till giftermål vid 12-års ålder , eller omskära varken män ( Judar) eller kvinnor .

Alla människor ska ha sin frihet att leva sitt liv som de vill förutsatt att det inte skadar andra varken fysiskt eller psykiskt.
Sulawesii
Tror någon att Runar sade att Mohammed var pedofil för att hjälpa de stackars tjejerna som blir bortgifta vid alldeles för unga år?

Skulle inte tro det.... mad.gif Han är bara en j_a idiot.
zaaritha
Runar har ej satt sej in i vad religion är!
Han bara "kör på"--i sin dumhet!
hera
när flyktingar kommer till sverige o får bosätta sig här, tycker jag att de får ha vilken religon de vill .
Men isverige finns de lagar så därför tycker jag att de ska följa dom.
Tex det här med omskärelse ,man ska ej tvinga ett barn till något de ej vill
eller det här med giftemål när de ej har åldern inne (är myndiga).
Som sakt det får ha vilken religon som helst bara det håller sig inom sveriges lagar och accepterar dom.

Men Runar han har väl inte alla tomtar på loftet wink.gif
Sulawesii
Håller helt med dig, hera!
zaaritha
Du har rätt!
mamamaggan
"Tror någon att Runar sade att Mohammed var pedofil för att hjälpa de stackars tjejerna som blir bortgifta vid alldeles för unga år?

Skulle inte tro det.... Han är bara en j_a idiot. "

Nej , det tror inte jag heller. Det var nog bara så att han måste framhålla " sin " religions förträfflighet. Är det inte så att ALLA som tycker olika mot Runar och " hans " religion är idioter enligt honom ? Det finns säkert något som strider mot lagen även i " hans " religion .

Men har ni tänkt på att det kan komma något gott ur detta? Folk engagerar sig och diskuterar. All uppmärksamhet kring detta i tidningar mm kan faktiskt leda till att förändringar sker!
zaaritha
Ja--bra--att folk engagerar sej!!
Men--Runar--ohjälplig!!!
*Eko*
CITAT (Fenja @ 22-04-2005, 20:17)
Runar har fått detta omdöme i en tidigare tråd! smile.gif
Mvh
Fenja

[QUOTE]

Det är omöjligt att hålla reda på alla trådar och allt som sagts - om man inte ser detta som sitt heltidsjobb!"!!!
Kathy
Säga vad man vill om Runar, men han har varit förstasidesstoff de tre senaste dagarna.
Snacka om personlig reklam. Det händer att en del kända människor gör provocerande utspel, enbart för att få uppmärksamhet.
Är det så med Runar, så har han lyckats denna gång.
zaaritha
Ja--han är nog en "vill synas"-person!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon