Full version: Häckthuja/Brabant
Ronsu
någon som har sådan häck?Hur breda blir de?Har ca 36 meter runt ytan jag tänkte ha Thuja,någon med erfarenhet och goda kunskaper i matematik(måste veta bredden) kan säga hur många plantor jag måste ha? wink.gif
mollys_matte
Bredden? Jag vet att ska du göra en häck av Thuja så ska du med 100 cm plantor räkna med 2 plantor per meter (100 cm alltså höjden)
Så de som har 25 meter de ska göra häck på, brukar köpa 50 plantor!
Ronsu
Så på 36 meter blir det 72 plantor,om jag har räknat rätt,blir de inte högre än en meter?
Mycket skötsel med de? wink.gif
Ronsu
Hur djupt måste man plantera?Har väldigt stenigt på "gården"
Dzad
CITAT
om jag har räknat rätt,blir de inte högre än en meter?

Vet inte hur höga de blir, men "vanliga" tujor blir nog högre än en meter väl... säkert 10-15 meter om de får växa och står på bra jord.

Tål förresten tuja vind relativt bra? Har funderat på att plantera vid sommarstugan som nåt slags låssasstaket ganska nära stranden... fast det är inne i en lugn vik så inte blåser det så mycket, men mer än i skogen eller i en park åtminstone!
mollys_matte
Thujorna vi har på jobbet just nu (vet inte vilken variant det är riktigt) Men de blir iaf 2-3 meter, men med en inköpsstorlek på ca 100 cm ska man sätta dem 2 per meter! (alltså 100 cm höga när man köper dem, men de Kan bli 2-3 meter)
kerstin z5-6
Jisses, Brabant blir hur höga som helst -ska du ha en klippt häck ? .. annars syns du inte om ett par år smile.gif tongue.gif De blir 8-10 m
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon