Full version: Råd om växtval
Em_I_Am
Jag har en liten rabatt (ca 3x1,5 m) intill min husvägg i söderläge. En del av den har jag nyss byggt som stenparti där passande växter ska få bo.
Men resten av rabatten ska rymma olika perenner o ettåringar.
Förra året blev det lite rörigt så jag har nu insett att jag måste styra upp det lite med lite fina gröna blad.
Prydnadsgräs, nejlikor mm ska få bli övergången mellan stenparti och vanlig rabatt.
Men VAD ska jag kunna fylla upp med som tål så mycket sol? Funkia tänkte jag på men tror inte att den trivs i gassande sol. Daggkåpa gillar jag inte. Några förslag på tåliga perenner med vackra blad. Den får gärna blomma, men inget krav alls.
Em_I_Am
kanske ska skriva vad jag har i rabatten för att lättare kunna ge råd som passar in. blink.gif

Längst bak har jag några svarta stockrosor som överlevde vintern bra o som jag med spänning väntar på hur blommorna kommer bli.
Aklejor i färgerna mörklila-svart, lila fylld o rosa toner.
Malva (en mörkrosa variant som jag inte kommer på namnet just nu på)
Tusenskönor (fyllda i mörkcerice o cremevita)
Tror det blir lite strandkrassing i kanten tillsammans med tusenskönorna.
Plox (mörkblå med ljusare mitt i förgrunden)
Penstemon ´sunburst ruby´
Brokglim (Silene colorata "Pink Star")
Och säkert lite till om det får plats
laugh.gif
Reserv
Malvan är vacker och riddarsporrar i olika färger. Löjtnantshjärtan och fänrikshjärtan. Liljor, trädgårdsirisar också dom i olika färgval. Blå och vit blågull rudbeckia.......jaa, det finns massor att välja mellan rolleyes.gif
Em_I_Am
ja verkligen! just de du nämner är med på önskelistan biggrin.gif Den vita löjtnantshjärtat är jag förtjust i.

Men jag söker främst växter med stora fina blad så det inte blir för rörigt. Som tex hosta, daggkåpa mm. Som kan trivas så soligt då.
kerstin z5-6
Måste de vara grönbladigt ? Alla gråbladiga, är som gjorda för läget och samman binder lika bra tex .. -Lammöron ,sandmalört , silver och blått-Marton -rysk och alp kornblå!
Lavendel om du har lämplig zon annars stäppsalvia -Salvia nemorosa
Grönbladiga/ (finns alla blad- färger nästan ) Heuchera tål läget -
Den låga japanska aklejan , Geranium , Slöjor tex Gypsofilia repens en låg, vit o rosa ,
Em_I_Am
hoho *gnuggar händerna* Nu ska här googlas och titta på dina förslag Kerstin!
Det behöver absolut inte vara grönt! Det kan vara silver eller hur brokigt som helst. Bara det binder samman rabatten lite mer. smile.gif
Em_I_Am
Heuchera gillade jag! Något sådant jag tänkt mig. Kanske en variant med vita blommor dock så att blommorna inte tar ut bladen. Vill ha en växt där bladen är det viktigaste. En högre variant måste det vara eftersom den ska stå lite längre bak. Fint med två olika kanske. En med lilatonade blad o en grön-silvrig wub.gif
Kanske en o annan oxalis eller likn. kan få växa lite längre fram oxå.
kerstin z5-6
jag har ett helt album med olika heucera -de andra finns nog i något av perenna -eller vackert bladverks albumen smile.gif
Em_I_Am
tack för att du delar med dig av så mycket kunskap o härliga bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon