Full version: dammuppvärmare
dammkillen
för att värma upp det kalla vårvattnet
gammelnalle
kan du förklara LITE vad du menar eller hänvisa till någon produkt eller artikel.
Inte för att jag har någon damm (trots att det dammar rejält här...) men jag är så nyfiken....

smile.gif smile.gif smile.gif
dammkillen
jag har redan hänvisat till produkt, se ovan: dammuppvärmare
Anne-li
Har du ingen möjlighet att ha kvar fiskarna i dammen under vintern? Har själv en tunn slang från en akvariepump ner till botten av dammen under vintern - funkar perfekt!

MVH
Anneli...
dammkillen
frågan kvarstår fortfarande
Sollan
Vad har du för slags fiskar?
dammkillen
borttaget meddelande
dammkillen
borttaget meddelande
Anma
...
dammkillen
frågan kvarstår fortfarande obesvarad. dessutom hänvisar du fel. frågan är: fungerar dammuppvärmare?
Anma
Kan du, kan jag... tongue.gif
dammkillen
borttaget meddelande
ÅsaF
Om du har en damm som är djupare än 1,5 meter så kan du ha fiskarna kvar i dammen på vintern. Vi har en damm på 14 kubik som är runt 2 meter djup och hade fiskarna ute hela vintern. Vi hade en syrepump i så ytan frös nästan inte alls och så hade vi en doppvärmare med frigolit med hål i så att det hela tiden skull finnas lufthål utifall det skulle bli alldeles för kallt.

Om du inte lyckas värma upp vattnet i dammen eller har tålamod att vänta tills det blir varmare så tycker jag du ska vänja dina fiskar successivt vid kallare vatten. Byt ut lite vatten där de simmar i nu till lite kallare. Tror det skulle gå alldeles för mycket ström till att värma upp hela dammen.
dammkillen
frågan kvarstår fortfarande obesvarad
Nikko
Hej,

har provat dammuppvärmare som var på ca 1 kw.
Den fungerade till ca - 12 grader sen frös det igen.
Ingen spännande elräkning heller precis biggrin.gif

Finns nog en massa fabrikat med olika kvalité
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon