Full version: Storlek på krukorna?
erikahaglund
Det här är mitt första inlägg här, jag är rätt ny på odlingsfronten men blev ägare till en jättebalkong för ett par år sen och kom på att det är ju jättekul det här!!! Har fått mycket hjälp av andra inlägg här och tycker att forumet är helt kanon!
Nu till min fråga: Hur stora krukor behöver man ha egentligen? Har fått flera krukor som är typ 10-20 liter men det blir ju så hemskt dyrt att fylla med jord. I år har jag tänkt ha luktärt och blomma för dagen som klättrare. Om man har 2 eller 3 plantor i samma kruka hur stor behöver den vara? Jag använder långtidsverkande gödsel(såna där små kulor). Jag ska även så tomat och de antar jag behöver större krukor typ 10 liter eller? Hur är det med bond- och spritärtor? Vanliga ettåriga sommarblommor typ flitiga lisa? Jag har inget emot att vattna ofta, det får jag göra ändå eftersom det är så varmt på våran balkong och jag har balkonglådor på räcket som inte är så stora. Så frågan är ju hur mycket jord som behövs för att de ska överleva helt enkelt?
Hoppas att någon mer erfaren kan tänka sig att svara på mina frågor.

Ha det skönt i vårsolen!
Erika
tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tomaten måste du nog skynda dig att så ifall du inte sått den än, ca 6-8v innan utplantering brukar man så den inomhus. Är det vanliga starkväxande tomater är en krukstorlek på 15-20liter det optimala, odlar du mera svagväxande sorter eller dvärgsorter kan du såklart ha mindre krukor.

Sommarblommor kan ofta klara sig i de vanliga ganska små balkonglådorna ifall man kan vattna ofta och ge gödning med vattnet. Men vill man slippa lite vattnande sätter man dem i så stora krukor som möjligt.

Bondbönor och spritärter har jag aldrig odlat i kruka men jag har odlat störbönor och då petade jag ner en massa frön med någon dm avstånd i en kruka på runt 20liter och satte störar i som de kunde klättra på. Det krävdes en hel del vatten mitt i sommaren när det var ganska frodigt men jag fick rejäl avkastning.

Luktärt har jag hört ska var lite kinkig ibland i krukodling så med den är jag osäker på hurpass mycket jord den behöver men med blomman för dagen skulle nog jag satsa på 3plantor till en kruka på 15-20liter de brukar ju kunna växa en hel del (och udda antal plantor är oftast snyggast i krukan ifall det är få plantor man planterar)

Pengar ska man nog inte räkna när man odlar för tänker man på frön, jord, gödning och alla tillbehör man köper så blir det nog ganska höga kilopris på grönsakerna som trädgården producerar. Man får nog se det som nöjeskostnad för det är ju kul att odla fram sina egna växter mm. +Egna grönsaker smakar ju så mycket bättre än de som är köpta i matbutiken + man kan odla sådant man inte hittar i butiken.
(själv köpte jag jord för 200kr igår. Jag fick tillfälle att köpa Hasselfors yrkesodlar jord för runt 50kr säcken, U-jord, pelargonjord och multipack köpte jag. Troligtvis kommer jag att köpa ännu mera jord allteftersom frösådderna växer)
carol
Jag hade luktärt i krukor på balkongen förra året och jag vet inte hur stora krukorna var men de var för små, skulle gissa på 5 liter kanske, alltså inte alls så stora. Eftersom man gärna toppar luktärten för att det ska bli mer så får du så sett ännu fler plantor och därför tipsar jag om att du tar lite större krukor. Det som hände när krukorna var för små var att jorden torkade ut så hiskeligt snabbt så att det var svårt att hålla dom jämnfuktiga, men plantorna dog ju inte, de hämmades kanske en aning, jag vet inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon