Full version: Kaffebönor
Dan i Nacka
Vad jag läst så skall kaffebönor växla från grönt till gult och slutligen vara röda när de är mogna. Mina bönor är nu gula och ser stora och uppsvällda ut men röda blir de inte. Det som sedan händer är att de blir bruna och därefter börjar skrumpna ihop.
Plantan (ej namngiven sort) verkar må hur bra som helst och blommar nu igen och gödning får den också ordentligt.
Frågan är om bönorna går att använda trots att de inte blir röda?
otto_thersthol
CITAT (Dan i Nacka @ 23-04-2005, 14:51)
Vad jag läst så skall kaffebönor växla från grönt till gult och slutligen vara röda när de är mogna. Mina bönor är nu gula och ser stora och uppsvällda ut men röda blir de inte. Det som sedan händer är att de blir bruna och därefter börjar skrumpna ihop.
Plantan (ej namngiven sort) verkar må hur bra som helst och blommar nu igen och gödning får den också ordentligt.
Frågan är om bönorna går att använda trots att de inte blir röda?

I Lund har de en Kaffeplanta som får gula bär, kanske är en sådan sort du har?
ifibi
När får man kaffebönor? Tar det många år?
Dan i Nacka
Jag fick bönor förra året för första gången och plantan är då ett par år gammal och en dryg meter hög.

Jag skall nog försöka rosta dem iallafall. De är hårda invändigt så med lite tur är de kanske mogna iallfall.
ifibi
Koolt med egna kaffebönor!

Då kanske jag kan vänta mig några bönor nästa år, min planta är ca ett år. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon