Jag har gått och köpt en klätterros av sorten New Dawn till den soliga väggen på vår balkong. Känner att jag kanske har köpt en alldeles för svår växt för min kunskap, så nu behöver jag alla tips jag kan få!
Jag har ännu inte planterat den då vi ska bygga en låda i trä först. Kan man ha klätterros i en låda som är 100x 30x30cm? Ska man sätta en spaljé, och ska rosen bindas fast i den? Hur ska jag göra när jag planterar den, ska den beskäras ännu en gång?
Jag vill veta allt!
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2005, 14:49
New Dawn är ingen svår växtifall man vattnar och göder den. Fast du kanske ska snickra ihop en större låda (kanske 1mx1mx1m), klätterrosor blir stora och kräver också stor plats under jord +rosen klarar vintern bättre i en stor låda än i en liten.. Plantera rosen så okuleringsstället är ca 15-20cm under jord. Är rosen väl förgrenad behöver du inte klippa i den. Är det bara 1-2grenar kan du klippa lite i den så den grenar sig. New Dawn blommar på årsskotten så fryser den ner på vintern brukar den skjuta nya skott som hinner blomma under sommaren. New Dawn är härdig till zon 4-5. New Dawn brukar kräva uppbindning så en spalje som man knyter upp grenarna till är nog bra.