Fenja
Idag fyndade jag en fin stammad Rosenmandel. Den har stått utomhus men omgärdad av väggar och är full i knopp. Klarar den att planteras nu i zon 4 och bör jag täcka kronan med fiberduk eller något annat?
Mvh
Fenja
Cilla
Ja fiberduk kan nog vara bra i zon 4, rosenmandeln vill gärna knoppspricka lite tidigt.

Tyvärr är den inte särskilt vinterhärdig ens i zon 3, och ympen med blomstren brukar tas över av underlaget och en hel del av den ympade sorten dö bort år från år. Jag minns inte vilken grundstam den brukar så på, är det prunus avium kanske. I vilket fall är underlaget rätt fint det med och rosenmandelns blom brukar man kunna se några år iallafall, innan det liksom tynar bort.

Min egen rosenmandel är ca 5 år och har några kvistar kvar med de allt mindre och färre rosa blommorna. Jag väntar spänt på att underlaget ska ta över. Vill man försöka förlänga rosenblommen bör man klippa bort skotten som kommer ynder ympen. Misslyckas är det inte fel på trädgårdsmästaren utan på växten!
Fenja
Tusen tack Cilla! Då får fiberduken sitta kvar. Intressant med all information, så vet jag vad som kommer att hända!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon