Full version: Ros på stam
Fenja
Min väninna har köpt en stammad ros och vet inte om hon ska ha den i kruka eller rabatt ännu. Ska man sätta ner ockuleringsstället på en stamros också 15 cm under jord eller bör den behandlas annorlunda? Som den är planterad nu är ockuleringsstället ca 10 cm ovan jord.
Tack på förhand!
Fenja
kerstin z5-6
I så fall är det en himla kort stamros smile.gif tongue.gif
Stamrosor har okuleringsstället under kronan,och det går inte att plantera under jord
Kan vara flera grenar som är inympade där och alla de ställena är känsliga

-om det inte är en rotäkta stamros -i så fall finns inget okuleringsställe alls....

I rabatt eller kruka är en smaksak -den måste ändå grävas upp o vinterförvaras nära noll , gärna i jordkällare -alt -gräva upp halva rosen -lägga ner stamrosen och täcka rotdelen -den uppgrävda med jord samt hela rosen med granris
vad heter den ? smile.gif
Fenja
Tack Kerstin!! Kikade lite i gamla trådar och såg just att ockuleringsstället vanligtvis är vid kronan... hihi!! Men det finns även en nedre "klump" på denna, som sitter ungefär 10 cm ovanför krukkanten. laugh.gif Hela rosen är kanske 130 cm hög. Står ingenting annat än stamros, floribunda på den.
Mvh Fenja
kerstin z5-6
Ev kan den ha tre delar -en canina längst ner o annat i ympstam + kronan .. amen jag gissar på att klumpen är en klump":)
Hur som helst är det kronan som måste skyddas mest -Stamrosor är underbara i vilken ros de är kommer klädda:)
Fenja
Tack! De säljer ut dem för 99 kr styck på Blomsterlandet här nu wub.gif , men jag köpte en massa annat.... smile.gif
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Jisses vilken tur vi inte har blomsterlandet här tongue.gif eller ..
Fenja
Jag kan ju posta några.....? *fniss* Det finns en massa barrotsrosor, riktigt fina A-plantor, med både fem och sex grenar, i två pack från 29.90... wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
suck .... nån från ASG har ringt -jag har 10 kg som kommer i morron -och jag vet inte vad det är ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
men tack för tanken biggrin.gif
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-04-2005, 16:16)
Kan vara flera grenar som är inympade där och alla de ställena är känsliga

-om det inte är en rotäkta stamros -i så fall finns inget okuleringsställe alls....

I rabatt eller kruka är en smaksak -den måste ändå grävas upp o vinterförvaras nära noll , gärna i jordkällare -alt -gräva upp halva rosen -lägga ner stamrosen och täcka rotdelen -den uppgrävda med jord samt hela rosen med granris
vad heter den ? smile.gif

Jag hade en stammad ros, i flera år i kruka, (the Fairy) ställde den bara i skuggan på vintern, bor i zon 2-3 och den var hur fin som helst, brydde sig inte om att den skulle lindas, grävas ner och allt... min syster har en likadan och den står oxså ute i kruka, jag hade haft min kvar om inte stormen hade knäckt den i vintras.
krister
kerstin z5-6
I zon två är det ju ingen sport att odla rosor precis .. smile.gif

The Fairy klarar z5, således ev även ympen härdigare ..

Dock rek. nedläggning av stamrosor i rabatt -på friland även i Danmark, av det danska rosensällskapet
Kruka vid hus innebär kanske zon 1
Det kan gå bra , men är inget jag rek för högre zoner
Stamrosor är ju ofta polyanta eller ännu klenare terosor
AnnammA
Vi har en del stamrosor: ngn i kruka, och den får övervintra i garaget; de andra växer i rabatterna, och dem brukar jag täcka in med säckväv och dyl vid ympen/kronan på hösten. Sedan brukar de täckas av ung. när man ska börja beskära sina rosor.
Jag bor ju i en bra zon för utomhus övervintrande stamrosor, dvs zon 1-2, men iochmed våra snöfria vintrar - men med kalla blåsiga vindar- är det rätt så bra att täcka in sina rosor här med.
I år verkar det som om vår "New Dawn" på stam har sagt goodbye, för den ser rätt så torr och brun ut, och denna vintern som varit här nere har varit både blåsig(=stormläge) och kylig efter en varm period(=lurar fram skott, som kan frysa bort).Jag avvaktar ett tag till, för om jag inte minns fel, var den rätt så torr och brun även förra året, men sen kom den sig ändå rolleyes.gif
Himla tjusig konstellation: New Dawn på stam, så det är synd om den gått ur tiden unsure.gif

AnnA
Annie-72
Jag tar och fortsätter på den här tråden...

Jag har en uppstammad gul ros som nu har ca 5-6 år på nacken hemma hos mig. Tyvärr var väl inte mitt trädgårdsintresse då vad det är nu så jag sparade inga etiketter. Den har ganska små klart gula rosor, tyvärr jag jag inte skicka bild förrän den blommar i sommar heller då jag inte hade nån digitalkamera förra året. Men idag fann jag en gammal bit av en etikett på pinnen som stagat upp stammen, på den går att läsa "Propagation réservée Marque déposée".

Nån som kanske har en liiten aning????
kerstin z5-6
det sista har nog inte med namnet att göra utan licensen till vidareförädling .. Propagation réservée )Jag gissar på Lichtkönigin Lucia ,Friesia, men det kan vara en annan tex en polyantaros om blommorna sitter i klasar.. finns hundratals gula sorter av dem
Annie-72
Jag ska fota den i sommar så återkommer jag nog till dig Kerstin. Tack så länge..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon