Full version: Ölandstok
Jane
Hejsan
I höstas flyttade jag till ett parhus med trädgård och det är första gången jag har en trädgård så det är ganska nytt för mig. Till den trädgården hör en häck med Ölandstok och jag är lite osäker på hur jag ska sköta den. Jag tycker den har en perfekt höjd som den är nu. Behöver den klippas eller kan jag bara låta den vara? Ska man ta bort vissna blommor etc på den? Kan tillägga att jag bor i zon tre.
Tack på förhand från en trädgårdsnybörjare.
Fialotta
Hej!
Om du är nöjd med höjden behöver du inte klippa nåt...den blommar så snällt ändå...men om du vill att den ska bli föryngrad och blomma ännu bättre, brukar jag klippa ner mina ganska hårt...rakt av bara och då tar det
en sommar utan blommor men sommaren därpå blommar den ännu mer
och blir tätare...lycka till smile.gif
Cilla
Ja när de börjar bli glesa och man upplever de som risiga kan man vårvinterbeskära rätt hårt. Men därimellan (som kan vara 10 år) är de finast som friväxande.

På Öland är det gudomligt vackert att se den vild. De hukar på Allvaret i runda, täta klungor. Helt utan beskärning förstås!
Jane
Tack för svaren! Jag flyttade in i september och då var den jättefin så jag låter den vara ifred och väntar på grönskan.
Tyr
--
Kajsa
Glesar ut mina ölandstok med ett par års mellanrum, har aldrig klippt dom rakt av, tycker det blir fint så och man har alltid en lagom stor/ hög buske.
Buskarna är 25 år, men dom föryngras ständigt, lägger också på gödsel på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon