Full version: Klematis
Jane
Här kommer säkert en korkad nybörjarfråga men jag hoppas någon kan ha tålamod med mig tongue.gif
I höstas flyttade jag in i ett parhus med trädgård och eftersom jag aldrig har haft en trädgård är allt väldigt nytt för mig.
I trädgården fanns en klematis men jag vet inte vilken sort. Den blommade när jag flyttade in i september så då hann jag se att det var en klematis.
Jag har inte beskärt den och när jag har läst på i böcker så förstod jag att vissa ska beskäras och vissa inte. Hur vet jag ifall denna ska beskäras eller inte? När jag tittade på den i dag såg jag att det börjar komma knoppar på de vissna grenarna. Ska man klippa bort det som ser visset ut eller ska jag bara låta den vara och se vad som händer?
yenny
Hej!

jag är absolut inget proffs på clematis.... men jag har några olika sorter.
Jag kommer aldrig ihåg vilka som skall klippas när... men jag brukar puttsa bort det som inte är liv i när jag ser att det börjat växa.
Det har i alla fall funkat för mej och alla är lika fina varje år.

Mvh Jenny
Fialotta
Om blommorna var blåa och stora...så kan det vara en Jack Mani som
är ganska vanlig...den kan du klippa nu på våren...ovanför där det börjat bli knoppar...men är du inte säker så gör ingenting ännu så länge...den dör ju i alla fall inte om du inte klipper nåt... smile.gif
SannaLasso
För klättrande klematis brukar jag gå efter principen att vår-försommarblommande gallras och eftersommar-höstblommande skärs ner till ca 25-30 cm på våren.

I oktober i fjol flyttade jag till nytt hus med ny spännande trädgård - nu försöker jag hålla fingrarna i styr och bara se vad som kommer upp det här första året. Men det är svårt! wink.gif

Mot garaget växer fyra klättrande klematis av två olika sorter. Alla fyra blommade med ljusgula blommor vid husvisningen i augusti så dem har jag nu skurit ner ganska radikalt. De hade INTE beskurits tidigare av stammarna att döma så jag kanske har gjort fel. Hursomhelst tog jag ner dem nu innan fåglarna börjar bygga bon i de stora trassliga grensurvarna som bildats under taket (och t.o.m. försökt ta sig in mellan tak och vägg).

Vid förra huset växte en liten ynklig jackmani - också den obeskuren innan vi flyttade dit. Den skar jag ner till ca 15-20 cm på våren och då blev det fart! Redan första året såg den riktigt anständig ut och året därpå (efter ännu en hård vårbeskärning) kunde den nästan prytt en trädgårdskatalog!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon