kerstinb
23-04-2005, 16:18
Har köpt en grön vindruva, SUKRIBE, men jag vet inte så mycket om hur stor kruka?
Jord? Beskärning? Gödning?
Många frågetecken som behöver rätas ut.
Valde mellan Heimrod och Sukribe men valde den senare för att det stod att den var självfertil.
Jag har en Calamondino som jag leker humla med och får massor av fruktämnen.
Men eftersom det är lite jobbigt så tänkte jag mig en druva som "humlar" sig själv.
Jag tänkte låta den stå bara med stödpinne i sommar och kanske spaljera den till hösten, vad tros om det?
Men framför allt hjälp med frågorna ovan.
Mvh
kerstinb
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2005, 17:35
Både Himrod (stavas ofta även Heimrod)och Sukribe är självfertila men sukriben är härdigare. Sukribe har kärnor det har inte Himrod.
Ju större kruka desto bättre i längden vinrankor är ju inga småväxter (50-100 liter såsmåningom). Sukribe är en staketvindruva som sägs gilla lågt pH så rhododendronjord och kalkfattig näring är nog ett bra val. Ofta brukar Chrysan rekommenderas som näring.
Tror inte enbart stödpinne räcker första året vinrankorna brukar skjuta rankor som är flera meter under sommaren.
Beskärning: Staketdruvorna går utmärkt att ha ganska friväxande man behöver inga specialbeskärningar. Efter några år då det börjat bli alltför tätt så kan man börja gallra i växten. Beskärningen utförs då på senhösten innan jul.
Det är normalt att det tar 3-4år innan staketvindruvor ger skörd. Har man fönster öppna på balkongen när den blommar så kommer insekterna sköta pollineringen. Bor man så långt upp att det inte finns insekter så kan man kupa blomklasarna och dra dem genom handen då brukar de bli pollinerade.
Glöm inte vädra på sommaren vinrankor vill inte koka bakom glas när solen skiner då bränns de ganska lätt. +De vill ha det kallt på vintern håller man balkongen varm går de inte i vila.
kerstinb
23-04-2005, 23:02
Åsa i Mälardalen
Tack för ditt snabba svar.
Kanske jag borde köpt Himroden (som du stavar) om det är samma sort vi menar. Är den också självfertil, det stod inte på anvisningarna i butiken, så är karnfria druvor bättre.
Men Sukriben kanske inte klarar sig så då får jag väl byta sort.
Det är kanske bättre att ställa den på den "skuggiga" sidan på balkongen.
Får se hur det går för den.
Men vad betyder staketdruvor, är det bara växtsättet eller?
Är Himroden en annan sort?
Mycket frågor.
Har också fikon som växer bra, men min Kiwi ser ut att vilja men inte kunna. Långa torra stänglar utan blad med ett MINIMINI-blad i toppen, vad blir det av den tro?
Mvh
kerstinb
Åsa, mälardalen zon 2
24-04-2005, 08:03
Staketvindruvor hör till en helt annan art vindruva än den som odlas i tyskland, frankrike mm. Staketvindruvorna kommer från Lettland och är extra härdiga, stalketvindruvan Zilga exempelvis klarar -35C och kan odlas långt upp i norr utan växthus. Sukriben är inte riktigt lika härdig som Zilga men den är nog härdigare än Himrod. Staketvindruvorna har lite vekare växtsätt och man får inte riktigt den där kraftiga stocken som de "vanliga" vindruvorna får. Staketvindruvorna får lite mindre druvklasar, jämfört mellan Himrod och Sukribe är nog Sukribens klasar ungefär 1/4-1/3 så stora som Himrods klasar. Båda har dock goda druvor, Sukriben är nog den av staketvindruvorna som har godaste druvorna.
Staketvindruvorna vill gärna ha jord med lågt pH medans de andra vindruvorna som ex. Himrod gärna har jord med lite högre pH.
Kan också tillägga att vinrankor brukar vara självfertila så med det hänseendet kan man välja vilken sort man vill i handeln.
Åsa, mälardalen zon 2
24-04-2005, 15:58
Jag kom på att jag har lite vindruvsbilder.
Här är bild på staketvindruvan Zilga som visar hur staketvindruvor kan se ut när de blir uppåt 10år

Blomknoppar och bladform hos Sukribe

Unga vindruvsklasar hos Himrod (fotot är taget efter att jag pincerat så därför ser man alla klasar så tydligt)

Halvmogna klasar hos Zilga som visar ungefärlig storlek på klasarna
kerstinb
27-04-2005, 10:40
Hej Åsa och tack för bilderna.
Jag var och bytte till Himrod för på nåt sätt kande jag mer för den.
Men förlåt en dum fråga. Vad är pincera? Är det att du klipper bort blad eller möjligen toppar stänglarna?
Jag hoppas på lite odlingsråd för det följer inte med så värst mycket.
Jag har i alla fall satt den i en t v 10 liters hink med lecakulor i botten och sedan sandblandad jord. Hoppas det är rätt så långt.
Kanonbilder!
Hej
kerstinb
Åsa, mälardalen zon 2
27-04-2005, 14:34
Pincering = sommarbeskärning, som utförs i mitten av sommaren ungefär. Pinceringen innebär att man kortar in rankorna. De rankor som har klasar toppas 1-2blad efter en klase, de rankor som inte har bär kortas in så bara 4-5blad återstår.
Det finns många olika uppbindningssätt, beskärningar mm. Här kan man läsa om ett sätt att odla vinrankor:
http://www.odla.nu/bar/vindruvor.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.