Jillian
Det står säkert någonstans här på forumet, men jag skulle vilja samla allt på ett ställe. Har en del kryddväxter jag vill plantera ut så fort som möjligt.

Bor i Göteborg, dessa är de kryddväxter jag har:

Basilika (citronbasilika, kanelbasilika, röd basilika)
Timjan
Oregano
Rosmarin
Temynta
Anis
Salvia
Persilja
Citronmeliss (stor planta, kvar sedan förra året)
Isört

Har glömt av några... kommer kanske på de sen tongue.gif

När tror ni man kan plantera ut dessa? Och är det några som trivs bäst i skugga?
Fenja
När risken för frost är över går det bra att plantera alltihop ute. Tar du ut dem innan dess kan du täcka med några lager fiberduk eller ta in dem över natten.
Kryddor trivs i full sol, men timjan kan funka i halvskugga.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Basilikan tål inte temperaturer under +15 så dessa ska du definitivt inte plantera ut än på många veckor.

När du kan plantera ut resten beror på vädret, har du haft dessa växter inomhus så är de bortskämda och tål inga låga temperaturer och definitivt inte minusgrader. Det är bara april ännu så även om det är Göteborg skulle jag vilja säga att det troligtvis kommer att komma någon period med minusgrader på natten.

Temyntan brukar funka bra i lite halvskuggigt läge i fuktig jord den får lätt mjöldagg ifall det är för varmt och torrt, tror även persilja kan funka i lite skuggigare läge fast inte i jätteskuggigt läge. Resten av kryddorna gillar sol och de flesta av dem vill ha väldränerat.
Jillian
Okej, tack för era svar. Det är fortfarande någon frostnatt då och då... Får väl vänta då! Är det dumt att plantera om de små plantorna i större krukor inomhus för ofta? Deras rötter börjar tränga dig ut i hålen nere i plastkrukan nämligen...
Fenja
Du kan ge dina kryddor nya större krukor om det börjar vara fullt med rötter i de gamla krukorna. Lossa plantan försiktigt och kolla hur mycket rötter det är, att de sticker ut ut hålen under berhöver inte betyda att det är knökfullt i krukan.
Mvh
Fenja
Lotta B
Bor också i Göteborg och jag har börjat ställa ut krukorna på dagarna, de behöver ändå avhärdas lite innan jag planterar ut dem. Jag planterar nog ut dem om ett par veckor. Det går alltid att plantera om i större krukor om de inte får plats. Basilika har jag alltid inne i ett soligt fönster, till och med när det är riktigt varmt. De trivs varken i blåst eller kyla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon