johannareb
Jag har sått squashfrön (mest för att se om jag har några gröna fingar!) och efter ca 5 dagar har de kommit upp jättefint! Men det är för tidigt,va? Vad ska jag göra i så fall? Börja om om några veckor eller ställa mina småsquashar mörkt, eller sätta ut dem i ett iskallt grönsaksland och hoppas på mirakel? Dumt att börja så tidigt, men jag kunde inte hålla mig.

wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
En aningen tidigt med squashsådd det brukar räcka med att förkultivera 4-5veckor innan utplantering. Squash är ganska värmekrävande så de lär nog inte leva så länge vid en utplantering nu, det måste bli mycket varmare i marken. Själv har jag inte lyckats så bra med tidig sådd av squash de blir bara gängliga och fula. Även om man försöker ge dem en massa ljus.

Själv har jag faktiskt mera gått över till direktsådd av squash här i zon 2 vilket spar plats inomhus, jag odlar i svart marktäckväv och det brukar gå utmärkt att direktså i hålen i väven när marktemperaturen är runt +12, fiberduken över odlingen ger ytterligare bättre klimat för squashen.
mynta
Frågar man mig är det defentivt för tidigt med scuash nu, de kräver jue en himla massa plats & inte går de att sätta ut förr´ns i maj/juni heller. Fast det är förstås alltid trevligt med massa, massa grönmassa inne! *Flina* Passa på vattningen bara & plantera om i stooooooora kärl, annars blir det lätt mjöldagg på plantorna... rolleyes.gif Det var en tacksam växt du valde att testa fingergrönheten med. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon