Full version: Äppelgurka?
Jillian
Någon som känner igen denna? Köpte frön från Impecta.

"Cucumis sativus L", Äppelgurka, "Lemon"
Fenja
Vad är det du undrar över? rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är klart man känner igen den så ovanlig är den inte, får äppelstora frukter som jag tycker är godast när de är gulgröna när de blir gulare får de för hårt skal tycker jag. Hör till de gamla sorterna som får riktiga kärnor i mitten så man bör inte vänta för längre med skörden.
Jillian
biggrin.gif Nej jag undrade mest ifall någon kände till den. Hade hört att den var ovanlig, men ifall den inte är det så okej! Skall bli spännande att se vad det blir för något av mina frön...

Behöver den mycket värme? Hur skall man plantera den, behöver man binda upp den på något vis?
Åsa, mälardalen zon 2
Inte just någe mer värme än andra gurkor (den vill hellst ha som lägst +12-15C som de flesta gurkor).

Här är Runåbergs odlingsråd som de har i katalogen (de odlingsråden brukar stämma ganska bra), hos Runåbergs heter Äppelgurkan Chrystal Apple men det är exakt samma som Impectas äppelgurka.:

Gurkan är tillsammans med melon, pumpa, squash och kalebass de arter i gurkfamiljen vi odlar. De är alla ettåriga och växer kraftigt om de får en varm, lucker, fuktig och näringsrik jord med ett pH-värde omkring 7,0 att växa i. Kaliumbehovet är stort. Medan alltför mycket kväve ger ett överväldigande bladverk, dålig fruktsättning och frukter med sämre kvalitet. Brunnen kompost och stallgödsel är den bästa gödseln. Ingen av dem tål frost. Växtsättet är ursprungligen slingrande, men de kompakta busktyperna blir allt vanligare. Blommorna är gula till orange och enkönade. Honblommorna bär anlaget till frukten, som botaniskt sett är ett bär, under blomman. För att säkra befruktningen, om inte insekterna kommer till, kan man pensla pollen från han- till honblomma. Helst på förmiddagen då pollenet är mest livskraftigt. Blir inte blomman befruktad, ruttnar den lilla frukten från spetsen. Gurkväxterna bör inte odlas i samma jord oftare än vart 4:e år p.g.a. risken för bakterie- och svampsmitta. Just angrepp av olika svampar, bakterier och virus är ett betydligt större hot än insekter. De kan oftast luftas eller sprutas bort med renfane-, malörtste, jäst nässelvatten och såpvatten, eller i värsta fall pyrethrum- och rotenonduschar. För att förhindra smitta eller hålla den under kontroll, är sprutning med algextrakt och starkt fräkenspad bra. Både på jord och växt. Avståndet mellan plantorna ska helst vara väl tilltaget så att de får växa luftigt och undvik drivande kvävegödsel. Samplantering ökar plantornas trivsel och därmed motståndskraften. Odla gärna majs, ärter, buskbönor eller jordärtskocka (solros) tillsammans med gurkväxter, men inte potatis, kryddor, rädisa. Var mycket aktsam om rötterna vid planteringen. De är känsliga för rotstörningar och uppskattar därför marktäckning, som håller fukten kvar och gör störande ogräshackning överflödig. Dessutom håller sig frukterna rena . Vänta bara med täckningen tills jorden blivit riktigt varm. Läget för gurkodling ska vara vindskyddat och soligt. Låt aldrig gurkan torka ut. Den kan lätt bli bitter då.

SÅDD: Fröna sås vanligen inomhus eller i varmbänk 4-5 veckor innan utplantering. Så i krukor, 1-2 cm djupt och 3-4 frön i varje. Snabbast och säkrast groning fås vid 22-26 °C. Gallra till 1-2 plantor i varje kruka och låt dem stå ljust och luftigt. Avhärda dem innan utplanteringen, som sker när jorden blivit varm och all frostrisk är över. I varma lägen går det även att så direkt på friland.

AVSTÅND: Mellan plantorna 10-25 cm och mellan raderna 100-150 cm. Gurkans slingrande rankor kan bindas upp för att spara utrymme.

SKÖRD: Skörda gurkorna efterhand som de når önskad storlek. Låt dem inte förväxa till osmaklighet. Färska tål de inte någon längre lagring, men inlagda eller syrade kan de sparas ett bra tag.

(jag har alltid bundit upp gurka de tar minst plats då.)
slisk
min äppelgurka står i 22-28 grader med lysrör och verkar trivas utmärkt, på frö påsen står det "placeras varmt med mycke sol"
Knytt
Förstår jag de här råden rätt när jag tror att man kan plantera tre plantor nära tillsammans i växthuset? (10-25 cm mellan plantorna?)
Åsa, mälardalen zon 2
Japp du kan plantera så nära men jag rekommenderar nog det längsta avståndet jag tycker det blir bättre då.
Knytt
Tack, det förenklar placeringarna i växthuset! smile.gif
jannika
vilka bra tips!

och jag undrar... marktäckning? alltså låta rankan växa fritt över t.ex en gräsmatta? man behöver väl inte lägga en duk mellan gräs och ranka, eller?

Kalium? ska det tillsättas, eller? jag har ganska sur mark med mkt mossa och lingon/blåbär som trivs...

om man låter frukten sitta länge, för länge för god smak, kan man då ta fröna och sätta nästa år?
Åsa, mälardalen zon 2
Du bör nog förbättra jorden med ett 1-2dm tjockt lager kogödsel el dyl. +Gräset kan nog inte gurkan konkurrera med (+ det lär ju skugga plantan en hel del du kan ju inte klippa gräsmattan när gurkan ligger på den) så det ska nog helst vara öppen jord. Man kan plantera i svart markväv som man har gjort hål i så man kan stoppa ner plantorna då ligger ju rankorna på duken och växtligheten under duken kvävs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon