Som jag minns från när jag gick i skolan så fanns det en definition på frukt och på bär och det var visst en skillnad. Jag kan inte för nåt i världen minnas exakt hur det var och hittar inte någon bra definition.
Som jag minns så hade frukt ett kärnhus, ex. äpple, och bär, ex. banan, hade det inte. Så långt har jag för mig att det var rätt men är ett bär också en frukt? Alltså är frukt en supergrupp för bär ?
Någon som minns och har en bra pekare till en pålitlig definition?
/Alexander
I den biologiska meningen är det ingen skillnad på frukt och bär. Allt är frukter, dvs det är "förökningsdelen" av växten. Ett bär är bara en liten frukt. Många grönsaker är också frukter rent biologiskt, som gurka, tomat och paprika.
Däremot är inte potatisknölarna, rädisorna eller morötterna frukter, de är ju uppsvällda jordstammar eller uppsvällda rötter och har inget med frösättning att göra.
På ett sätt har du rätt, att de med frö är frukter. Sedan finns det ju massor av andra roliga undergrupper, som hallon som egentligen inte är 1 frukt/bär utan en hel klase av små, små frukter. Varje litet hallonfrö är omgivet av en frukt, som faktiskt tillhör stenfrukterna. Hallonfröet är stenen i mitten av frukten, på samma sätt som hos plommon.
Eller jordgubben, där "frukten" består av den uppsvällda blombasen och fröerna som sitter utanpå jordgubben är i själva verket nötter!
Det finns massor av exempel, otroligt spännande när man lär sig mer.
CITAT (krukan @ 23-04-2005, 22:32)
I den biologiska meningen är det ingen skillnad på frukt och bär.
Innebär det att plommon = frukt och vinbär = bär är en rent språklig fråga? Är det så att storleken
har betydelse?

precis så är det i det här fallet